Luchtvaartconsultant helpt vliegveld van Aruba met redesign en uitbreiding

14 juli 2017 Consultancy.nl

Haags adviesbureau NACO is geselecteerd om toe te zien op het ontwerp en de uitvoering van een groot renovatie- en uitbreidingsproject van Aruba’s Aeropuerto Internacional Reina Beatrix. Het project zal zo’n vier jaar in beslag nemen en heeft een budget van ongeveer $200 miljoen. Enkele van de doelstellingen zijn om de luchthaven groter, efficiënter, gebruiksvriendelijker en duurzamer te maken. 

De afgelopen jaren is het aantal passagiers dat gebruik maakt van Aeropuerto Internacional Reina Beatrix – de enige luchthaven op Aruba – verdrievoudigd tot 2,6 miljoen per jaar. Met dit aantal zit het vliegveld inmiddels aan het plafond van zijn capaciteit. Vandaar dat de Aruba Airport Authority (AAA) – die in samenwerking met Schiphol het vliegveld beheert – besloten heeft tot een grootschalig uitbreidingsproject, genaamd Gateway 2030. Bovendien zal meteen van de gelegenheid gebruik worden gemaakt om de luchthaven flink te vernieuwen. Het betreft de eerste uitbreiding van de luchthaven sinds 2000 en het project moet er onder meer voor zorgen dat de passagiersaantallen de komende decennia kunnen blijven doorgroeien.

Netherlands Airport Consultants

Om het project tot een goed einde te brengen, heeft AAA onlangs ingenieurs-adviesbureau NACO (Netherlands Airport Consultants) aangewezen om het ontwerp en de uitvoering daarvan te realiseren. Deze uit Den Haag afkomstige dochteronderneming van Royal HaskoningDHV heeft zich gespecialiseerd in het ontwerpen van luchthavens. Het bureau zal behalve voor het ontwerp en de uitvoering ook verantwoordelijk zijn voor het aanbestedingsproces. Het betreft een miljoenenorder voor NACO, dat sinds zijn oprichting in 1949 betrokken was bij de ontwikkeling van zo’n 600 luchthavens. In 2015 coördineerde het bedrijf nog de uitbreidingswerkzaamheden voor de luchthaven van Teheran.

De belangrijkste onderdelen van het renovatieproject zijn een vernieuwing en uitbreiding van de check-in faciliteiten en de bagagesystemen, en een verbetering van de veiligheidsscreenings voor passagiers die naar de VS reizen. De vernieuwing van de bagagesystemen zal voor verbeterde efficiëntie zorgen door het mogelijk te maken dat passagiers die naar de VS reizen op dezelfde plek inchecken als passagiers met andere bestemmingen. Op deze manier hoeven de passagiers (met name tijdens drukke periodes) minder lang in de rij te staan en wordt de capaciteit van het vliegveld beter benut.

Preclearance zorgt dat reizigers straks al op Aruba door paspoortcontrole VS kunnen

Naast deze vernieuwingen zullen er in het kader van de vergroting van de capaciteit ook drie extra slurven en twee nieuwe busterminals worden aangelegd, om zo de passagiersstromen sneller te kunnen verwerken. Verder staan er ook uitbreidingen op het gebied van winkels en horeca op de planning en zullen ook de wachtruimten worden vergroot. 

Preclearance VS

Bij de verbetering van de gebruiksvriendelijkheid zal er extra aandacht zijn voor Amerikaanse reizigers, die verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de groei die de luchthaven in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Centraal hierin staat het opzetten van een ‘Preclearance’-faciliteit voor reizigers die naar de VS vliegen. Hiermee kunnen passagiers al op Aruba door de Amerikaanse paspoortcontrole gaan. Ook zal rekening worden gehouden met de verscherpte veiligheidseisen die de laatste jaren gelden voor mensen die naar de VS reizen, onder meer door bij de douane extra Explosives Detection Systems (EDS) te installeren. 

Duurzaamheid

Het verbouwingsproject is er bovendien op gericht de luchthaven te verduurzamen en in het kader van deze doelstelling is het project aangemeld voor een LEED Silver accreditatie. LEED staat voor Leadership in Energy & Environmental Design en betreft een keurmerk voor duurzame gebouwen. Om aan de eisen van dit keurmerk te voldoen zal de luchthaven haar eigen energie opwekken door gebruik te maken van zonnepanelen. Ook zal er een systeem komen dat de klimaatbeheersing van het gebouw automatisch afstemt op veranderingen in (bijvoorbeeld) het aantal aanwezige passagiers of het weer. Er zal ook speciale aandacht zijn voor het ontwerp van dakpanelen die de warmtebelasting van het gebouw beperken zonder al te veel zonlicht weg te nemen.

Samenwerking AAA en NACO

James Fazio, CEO van AAA, kijkt uit naar de samenwerking met NACO: “We zijn ontzettend enthousiast om samen met NACO dit cruciale uitbreidingsproject af te trappen om een luchthaven te creëren waar Aruba trots op zal zijn. We zijn vol vertrouwen dat de expertise van NACO zal zorgen voor een groenere en gebruiksvriendelijkere uitgebreide luchthaven, die met name de reiservaring van passagiers richting de VS zal verbeteren.”

Ook bij NACO wordt verheugd gereageerd. Directeur Paul Govaerts wijst daarbij ook op het verleden waarin AAA al vaker naar tevredenheid een beroep deed op de diensten van NACO: “We kijken ernaar uit onze langdurige relatie met AAA voort te zetten. Ons ontwerpteam biedt een combinatie van brede wereldwijde expertise en lokale kennis om te werken aan de uitbreiding van het vliegveld, en zo uiteindelijk een verbeterde ervaring voor de passagiers te creëren en de economische vooruitgang in de regio te stimuleren.” Het is de bedoeling dat de werkzaamheden in 2018 starten.

Nieuws

Meer nieuws over