MOAwards: De beste marktonderzoeksbureaus en onderzoekers

13 mei 2016 Consultancy.nl

Beautiful Lives, Perspective en GfK zijn volgens de MOA, de brancheorganisatie van marktonderzoeksbureaus, de best presterende bureaus van de afgelopen periode. Op 8 juni, tijdens de MOAwards 2016, wordt bekendgemaakt wie de prestigieuze prijs mee naar huis mag nemen.

Ieder jaar organiseert de MOA, een vereniging die de belangen van marktonderzoeksbureaus en stakeholders in het landschap vertegenwoordigt, de zogeheten MOAwards. Met de awards wil de branchevereniging de best presterende bureaus in de branche en het vakgebied in het algemeen in het zonnetje zetten. De MOAwards worden uitgereikt in vijf categorieën*, waarvan een van de prijzen gericht is op marktonderzoeksbureaus, drie op individuele talenten en de laatste op wetenschappelijke bijdrages aan de ontwikkeling van het vakgebied.

De prijs voor het marktonderzoekbureau van het jaar wordt uitgereikt aan een bureau dat zich op positieve en opvallende wijze gemanifesteerd heeft en daarmee een waardevolle bijdrage heeft geleverd aan de marktonderzoeksbranche. Uit een shortlist, samengesteld door opdrachtgevers (zij gaven punten en schreven een motivatie voor hun top 3), kwam een lijst van de 10 beste bureaus. Uit deze lijst is vervolgens door een onafhankelijk jury een top drie samengesteld, te weten: Beautiful Lives, Perspective en GfK.

Beautiful Lives, Perspective en GfK

Met bijna 500 professionals is GfK met afstand het grootste marktonderzoekersbureau van ons land, terwijl zowel Beautiful Lives als Perspective veel kleinere boutiques zijn, met respectievelijk 15 en 8 professionals in dienst. Maar dat ook deze kleine bureaus een goede kans maken op de prijs blijkt uit het feit dat afgelopen jaar de MOAward naar Amsterdams bureau Validators ging – eind 2015 had de marktonderzoeker een personeelsbestand van 11 FTE’s.

In de categorie Bedrijfsonderzoeker van het jaar – een prijs voor de beste onderzoeker aan opdrachtgeverszijde – zijn genomineerd: Hans Martens (Schiphol Group), Jürgen Warnecke (Aegon) en Pascal Mignolet (Jacobs Douwe Egberts). Aan de bureauzijde dingen Job van den Berg (TNS NIPO), Stephan van Velthoven (Team Vier) en Anke Bergmans (Blauw Research) mee voor de titel van Marktonderzoeker van het jaar. Ook aanstormend talent wordt tijdens de MOAwards in de schijnwerpers gezet – Christian de Jong (Blauw Research), Lieke van Heel (Efteling) en Anouar El Haji (Veylinx) worden aangewezen als de ‘jonge honden’ die het helemaal gaan maken.

 De beste marktonderzoekers

Tot slot wordt ook de Wetenschapsprijs 2016 uitgereikt, die erkenning geeft aan de wetenschappelijke artikelen en publicaties die het afgelopen jaar de meest wezenlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van het vakgebied. In deze categorie zijn drie inzendingen genomineerd voor de finale.

In 2015 waren de winnaars bedrijfsonderzoeker Paul Jansen (Foot Locker Europe), bureauonderzoeker Lucas Hulsebos (DVJ Insights) en young talent Anouk Willems (InSites Consulting). De Wetenschapsprijs ging in 2015 naar Jonne Guyt en Els Gijsbrechts, beide werkzaam bij Tilburg University.

In de komende weken nemen de deskundige vakjury’s (per prijscategorie) van de MOAwards alle finalisten onder de loep, onder meer op basis van een vragenlijst en pitches die de kanshebbers voor de jury moeten houden. Op 8 juni wordt in Zandvoort de prijsuitreiking georganiseerd en worden de winnaars in de vijf verschillende categorieën bekendgemaakt.

* De vijf categorieën zijn: Marktonderzoekbureau van het jaar, Bedrijfsonderzoeker van het jaar, Bureauonderzoeker van het jaar, Young Talent van het jaar en Wetenschapsprijs van het jaar.

Nieuws

Meer nieuws over