Rebranden? Zorg dat de brand story staat

17 mei 2019 Consultancy.nl

Rebrandingtrajecten zijn de droom van elke marketeer. Kaders vallen weg, alles mag anders: van logo tot huiskleuren, van beelden tot copy. De verleiding is groot om op alle fronten gelijk meters te maken. Maar voordat designers, developers en fotografen in actie komen, moet de fundering liggen: de brand story.

De brand story is de identiteit van de organisatie, de klank en waardes die in alle uitingen terug moeten komen. Het is de blauwdruk die richting geeft aan de hele rebranding. Hecht de organisatie veel waarde aan duurzaamheid? Dan moet de fotograaf dat weten. Draait alles om toegankelijke, persoonlijke communicatie? Cruciale informatie voor copywriters en designers.

Een goed begin…

Het merkverhaal moet staan als een huis. En dat is nog best lastig. Dat het ‘goed klinkt’ is namelijk niet de enige vereiste: de argumentatie moet in orde zijn, het moet de doelgroep aanspreken én het verhaal moet kloppen. Anders prikt de lezer er vroeg of laat dwars doorheen. Maar een onfeilbaar, helder en goed verhaal schrijven dat perfect past bij je organisatie? Dat doe je niet zomaar. Een copywriter kan helpen bij deze opgave.

Rebranden? Zorg dat de brand story staat

Terug naar de tekentafel

Wat copywriters vaak overkomt: ze stappen halverwege een rebranding aan boord en signaleren dan gaten in het verhaal. Terwijl designers, developers, fotografen en videomakers al weken aan de slag zijn. Eigenlijk niet zo gek dat juist copywriters vaak het slechte nieuws brengen. Zij zijn namelijk degenen die de brand story uitwerken: ze zetten ‘m op papier, wegen de argumenten en stellen kritische vragen.

Kleine hordes zijn natuurlijk gaandeweg te nemen. Maar valt helemaal niet te bewijzen dat werkplezier extreem belangrijk is voor de organisatie? Dan hoort het misschien niet thuis in de brand story. De fundering moet anders, iedereen moet opnieuw beginnen: meerdere specialisten hebben het verhaal namelijk gebruikt als uitgangspunt.

Geen pas op de plaats, maar vliegende start

Wil je als marketeer een ‘rebranding versie 2.0’ voorkomen? Besteed dan bij voorbaat voldoende aandacht aan het merkverhaal en betrek de copywriter vanaf dag één bij de rebranding. Als de fundering goed ligt, kunnen alle specialisten namelijk waardevoller werk verrichten. Alle neuzen staan dezelfde kant op, met een prachtig nieuw merk als resultaat.