Hendrik Beerda: Top 10 sterkste merken cultuursector
Het Anne Frank Huis in Amsterdam heeft de sterkste reputatie in de cultuursector, gevolgd door het Rijksmuseum en bioscoopketen Pathé. Dit blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.000 Nederlanders.
Elke twee jaar voert het marketing consultancybureau onderzoek naar de sterkste merken binnen de Nederlandse cultuursector. Uit het onderzoek komt naar voren dat met name musea en tentoonstelling-aanbieders sterk vertegenwoordigd zijn in de top 10. Naast het Anne Frank Huis en Rijksmuseum Amsterdam weten ook Madame Tussauds Amsterdam, Van Gogh Museum, Het Spoorwegmuseum, Paleis Het Loo en het Nederlands Openluchtmuseum een plek in de top te bemachtigen.
Een overzicht van de Top-10 cultuuraanbieders met de sterkste reputatie:
Volgens Hendrik Beerda, directeur van het marketingbureau, hebben musea profijt van het ‘nieuwe’ Rijksmuseum. “De uiterst succesvolle heropening van het Rijksmuseum heeft het algemene imago van de museumsector goed gedaan. Ook is het voor de sector goed dat de negatieve berichten uit politiek Den Haag zijn verstomd. In 2012 liepen vooral de musea veel imagoschade op door geluiden uit de politiek dat cultuur een geld verslindende, linkse hobby zou zijn” aldus de merkadviseur.
Zie het artikel ‘Amsterdam domineert top 10 culturele instellingen’ voor de top 10 van 2012.