Sanoma top faalde bij implementatie McKinsey strategie

02 januari 2014 Consultancy.nl

Het in financieel zwaar weer belandde Sanoma ondergaat momenteel een grondige reorganisatie. Maar de huidige transformatie is niet de eerste poging het tij te keren. Twee jaar geleden nam het mediabedrijf McKinsey & Company in de arm om een ambitieus vernieuwingsplan te ontwikkelen. Weggegooid geld, zeggen betrokkenen nu, want van dat plan kwam weinig terecht. Het management van Sanoma heeft gefaald bij de implementatie, aldus ingewijden.

In februari 2011 besloot Harri-Pekka Kaukonen, de Fin die sinds medio 2010 aan het roer staat van het mediabedrijf, om een nieuwe koers te laten ontwikkelen door externe experts. Het mediaconcern bevond zich toen al in zwaar weer en moest ingrijpen om zijn verouderde businessmodel weer toekomstbestendig te maken. Zijn keuze viel op McKinsey - als oud-adviseur van het Amerikaanse strategiekantoor kende hij het adviesbedrijf immers goed. Belangrijkste doelstelling van de opdracht: een nieuwe strategie, wat uiteindelijk moest leiden tot een fors verbeterde winstgevendheid.

Sanoma top faalde bij implementatie McKinsey strategie

One Sanoma

Het grootschalige transformatieprogramma kreeg de naam ‘One Sanoma’, en zou zo’n €10 miljoen gekost hebben. Maandenlang lichtten de strategie consultants de organisatie door; van digitale inkomsten, crossmedia sales, toekomst van bedrijfsafdelingen tot facilitaire dienst. Een groep van vijftig hooggeplaatste managers – binnen Sanoma bekend als de ‘Top50’ – werden tweemaandelijks bij het proces betrokken.

Het eindrapport werd in oktober 2011 met torenhoge verwachtingen gepresenteerd door Kaukonen. Het belangrijkste advies: meer focus op nieuwe digitale initiatieven, verbeterde samenwerking tussen en binnen landen en het stimuleren van een ‘One Sanoma’ cultuur. Ook werd geadviseerd de governance-top te wijzigen, het bestuur in Helsinki moest meer directe invloed kunnen uitoefenen op de Nederlandse landenorganisatie.

Strategie implementatie

Implementatie

In de afgelopen twee jaar is het vernieuwingsplan rigoureus doorgevoerd binnen de organisatie, maar inmiddels is duidelijk dat het niet de gewenste effecten heeft opgeleverd. De beloofde kostenbesparing bleef uit en de malaise binnen Sanoma hield langer aan. Met als gevolg dat het Finse mediaconcern vorig jaar opnieuw snoeihard moest ingrijpen. Honderden mensen verloren hun baan en buitenlandse afdelingen staan te koop. Ook Nederland werd geraakt – 500 ontslagen en gerenommeerde bladen als Playboy, Nieuwe Revu en Panorama zijn noodgedwongen in de etalage gezet.

Weggegooid geld, zeggen betrokkenen nu tegenover zakenblad Quote. Het advies van McKinsey werd slecht ten uitvoering gebracht. “Aan de nieuwe visie is geen enkele concrete invulling gegeven, niets” zegt ex-directeur Koos Guis. Een andere insider: “Sinds bekendmaking van dat plan is er twee jaar niets wezenlijks gebeurd.” De insiders wijzen de beschuldigende vinger naar de bedrijfstop. Na het vertrek van de McKinsey-hulp durfde in de bestuurskamer niemand harde keuzes te maken. Kortom, de managers van Sanoma wordt een gebrek aan leiderschap en daadkracht verweten.

Dit artikel is gebaseerd op een uitgebreide reconstructie van zakenblad Quote (januari 2014). 


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup