Adviseurs helpen Wenen met aanleg van Nederlandse fietsstraat
Royal HaskoningDHV heeft het Oostenrijkse Wenen geholpen met het aanleggen van een Nederlandse fietsstraat.
Naast klompen, bitterballen, Van Gogh, jonge kaas, grachten en Johan Cruijff, staat ons land ook bekend om zijn grote liefde voor de fiets. Zo telt Nederland volgens belangenorganisatie de Fietsersbond meer fietsen (circa 23 miljoen) dan inwoners (bijna 18 miljoen).
Niet voor niets is de bebouwde omgeving in ons land in grote mate afgestemd op de fiets. Vele straten – die eerder waren toegespitst op auto’s – zijn de afgelopen jaren teruggegeven aan de fietsers, terwijl ons gehele fietspadennetwerk een lengte heeft van maar liefst 43.000 kilometer.
Wereldwijd kan Nederland dan ook worden gezien als dé grote specialist op het gebied fietsinfrastructuur. Niet zo gek dan ook, dat het stadsbestuur van Wenen voor het realiseren van zijn nieuwe fietsstraat contact zocht met het Nederlandse ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV.
Argentinierstrasse
De Argentinierstrasse is een belangrijke fietsstraat in Wenen. De straat – waar jaarlijks meer dan één miljoen fietsen over rijden – verbindt het Weense hoofdtreinstation met het stadscentrum. Het probleem is echter dat de Argentinierstrasse tot voor kort met name was afgestemd op auto’s.
Daar moest verandering in komen, besloot het stadsbestuur van Wenen. Samen met Royal HaskoningDHV ontwikkelde het een ontwerp om de Argentinierstrasse naar Nederlands model om te bouwen tot een fietsvriendelijke straat.
De verbouwing van de Argentinierstrasse is nog niet helemaal afgerond. Wel heeft de tweebaansweg van grijs asfalt reeds plaatsgemaakt voor een langgerekte, redelijk brede strook van rood asfalt (dezelfde kleur als die van Nederlandse fietspaden) waarop de fiets de baas is en de auto te gast.
De rode strook is iets minder breed dan de oude tweebaansweg. De reden? Doordat het deel van de Argentinierstrasse waar auto’s en fietsen rijden minder breed is, kunnen voetgangers de straat gemakkelijker oversteken. Wat daarbij ook helpt is dat de Argentinierstrasse deels een eenrichtingsstraat is geworden.
Daarnaast zijn aan beide zijden van de straat verschillende parkeerplaatsen opgeofferd voor de aanleg van bijna honderd nieuwe groenvoorzieningen. Ook zullen meer dan zestig nieuwe bomen worden gepland. Het groen moet zorgen voor een beter microklimaat en afkoeling tijdens hittegolven.
De komende tijd worden in de Argentinierstrasse eveneens op meerdere plekken openbare ontmoetingsplekken gerealiseerd. Op die plekken worden onder andere banken, andersoortige zitjes, speeltoestellen voor kinderen, waterelementen en drinkkranen aangelegd.
De verbouwing startte eind vorig jaar. Volgens de huidige planning moet de werkzaamheden eind dit jaar zijn afgerond.