McKinsey: Stuttgart 21 blijkt een grote nachtmerrie
De renovatie van het centraal station van Stuttgart zal waarschijnlijk een van de grootste Europese infrastructuurnachtmerries van de afgelopen tien jaar worden. Eind jaren ’90, toen de enorme renovatie werd gepland, werden de totale kosten om het treinstation te transformeren geschat op ongeveer €2.5 miljard. Uit een recent onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat de daadwerkelijke kosten waarschijnlijk meer dan €6.8 miljard zullen bedragen.
“Stuttgart 21”, zoals het project wordt genoemd, moet het centraal station van Stuttgart transformeren en zijn hogesnelheidsverbinding met grote Europese steden zoals Parijs en Wenen verbeteren. Toen het constructiewerk in februari 2010 begon, werden de kosten geschat op €4.5 miljard. In de afgelopen twee jaar zijn de kosten zo snel opgelopen dat het stadsbestuur van Stuttgart argwaan kreeg.
Oorzaken extra kosten
McKinsey & Company werd ingehuurd om de business case van het infrastructuurproject te beoordelen. Het strategie adviesbureau kwam tot de schokkende ontdekking dat de totale kosten met €2.3 miljard werden onderschat. De extra kosten kunnen volgens de consultants aan drie oorzaken worden gewijd:
- €1.1 miljard voor diensten en producten die voorheen niet werden herkend of waarvan de kosten onderschat werden.
- Ongeveer €800 miljoen als gevolg van additionele eisen van het land en de stad.
- Ongeveer €400 miljoen door grote vertragingen in planning en leveringen.
Einde project?
De berekeningen van McKinsey hebben het management van het project in een moeilijke positie gebracht. Belanghebbenden is altijd verteld dat Stuttgart 21 alleen een positieve MKBA heeft als het niet meer dan €4.7 miljard zou kosten. Nu het vaststaat dat het project meer zal kosten, wordt er politieke druk uitgeoefend om het project te staken. In de komende weken zal de Duitse overheid beslissen over de toekomst van het Stuttgart 21.