Capgemini Consulting gaat gamification vaker inzetten

07 december 2012 Consultancy.nl

Capgemini Consulting gaat gamification vaker inzetten tijdens grote transformaties. Hiervoor heeft de management consulting tak van Capgemini een samenwerking afgesloten met het Amerikaanse bedrijf Badgeville, een specialist op het gebied van gamification.
 
Badgeville is in 2010 opgericht en heeft sindsdien een sterke track record opgebouwd in de V.S. Zo is het ICT bedrijf dit jaar benoemd tot een ‘Forbes 100 most promising company’ en 'Gartner Cool Vendor in Social CRM’.
 
Serious gaming
Gamification, ook bekend als serious gaming, is een aanpak dat bedrijfsprocessen tot een spel maakt met als doel om het gedrag van medewerkers te veranderen. Gamification wordt in de adviesbranche steeds vaker ingezet voor het realiseren van projectdoelstellingen, waaronder het simuleren van nieuwe bedrijfsprocessen en het verankeren van het gewenste gedrag. Volgens Gartner stijgt de populariteit van gamification sterk – de analisten verwachten dat in 2015 een kwart van de bedrijfsprocessen gaming-elementen bevatten.
 
Zachte kant van verandering
Volgens Capgemini Consulting is gamification bij uitstek een effectieve manier om ook de ‘zachte kant’ van verandering meer onder de aandacht te brengen. Uit eerder onderzoek van het adviesbureau (‘The Digital Advantage’) kwam naar voren dat bedrijven die significant investeren in de zachte elementen van verandering juist betere resultaten behalen tijdens een transitie. “We geloven dat gamification een grote bijdrage kan leveren aan de people dimension van grote transformaties” aldus Maggie Buggie, Vice President Digital Transformation bij Capgemini Consulting.
 
3TGO
Ook in Nederland stijgt de populariteit van gamification. Zo hebben onlangs zes adviseurs van Ernst & Young en De Baak hun certificering behaald voor de toepassing van het online consultancy concept 3TGO, een game dat wordt ingezet bij organisatie-vraagstukken op het raakvlak van strategie en management.