Alexander Loudon brengt derde boek uit: ‘The Execution Advantage’
Alexander Loudon heeft weer een nieuw boek uitgebracht. In ‘The Execution Advantage’ zet de doorgewinterde management consultant en auteur uiteen hoe organisaties succesvol strategieën kunnen implementeren. We spraken Loudon over het boek.
Je hebt inmiddels je derde managementboek geschreven. Wat maakt dat je opnieuw in de pen bent geklommen?
“In mijn adviespraktijk zie ik dat veel van mijn klanten worstelen met de implementatie van hun strategie. Toen ik daar onderzoek naar ging doen, schrok ik van de cijfers: 85% van de organisaties lukt het niet om ten minste twee derde van hun strategische doelstellingen te realiseren.
“Wat doen de 15% van de organisaties die het wel lukt anders? Dat ben ik gaan onderzoeken en heeft geleid tot dit boek met aanbevelingen.”
Waarom gaan het zo vaak mis?
“Veranderingen, zoals de opkomst van bijvoorbeeld generatieve AI, volgen elkaar vandaag de dag in een razendsnel tempo op en dat vraagt om een andere benadering van strategie. Besluitvorming moet sneller en vooral ook de uitvoering. Daarnaast hebben we ook met veel meer stakeholders dan alleen de aandeelhouder te maken.”
“Kortom, de traditionele managementboeken zijn niet meer van toepassing. Zoals bijvoorbeeld de focus op aandeelhouderwaarde, die onder meer oud GE-CEO Jack Welch propageerde. Het gaat tegenwoordig om waardecreatie voor alle stakeholders – dus niet alleen financieel, ook bijvoorbeeld duurzaamheid.”
Wat zie jij als grootste risico voor bedrijven?
“Die continue verandering vraagt een volledig andere aanpak voor strategie. Bijvoorbeeld korte planningscycli, groot denken en kleine stapjes doen, autonomie geven in plaats van micromanagen en leren door te doen.”
“Bedrijven die vandaag de dag succesvol zijn denken bijvoorbeeld in kwartalen in plaats van jaren, hebben grootse ambities en zijn gericht op zo snel mogelijk het eerste resultaat leveren, geven mandaat aan teams door zodra doelstellingen, scope en deliverables helder zijn de teams een ‘license to deliver’ te geven.”
“Als bedrijven deze nieuwe aanpak niet kunnen omarmen, riskeren ze de continuïteit van hun organisatie met mogelijke negatieve gevolgen, zoals verlies van marktaandeel of verminderde bedrijfsresultaten.”
Wat doen bedrijven die wel succesvol hun strategie weten om te zetten in resultaat anders?
“Organisaties die wél slagen in een effectieve implementatie van hun strategie zetten hun mensen centraal. Strategie is tenslotte mensenwerk. Mensen zijn niet rationeel, kunnen beperkt omgaan met complexiteit en zijn gevoelig voor bijvoorbeeld groepsdruk.”
“Ze erkennen dat iedere organisatie uniek is en kiezen voor een strategie-executie die passend is voor hun organisatie en die ze continu verbeteren op basis van leren door te doen en inspiratie van buiten. Daarbij is onderlinge samenwerking een belangrijk onderdeel, bijvoorbeeld aandacht besteden aan teameffectiviteit.”
Wat levert een succesvolle strategie-executie op?
“Succesvol zijn in de implementatie van je strategie betekent dat je meer strategische doelen sneller én beter kunt bereiken. Daarmee leidt het tot betere financiële prestaties. Onderzoek van BCG laat een positieve correlatie zien tussen strategie-executie-performance en financiële performance.”
“Daarnaast leidt een goede strategie-executie tot meer betrokkenheid en focus bij medewerkers Dit leidt weer tot vermindering van werkgerelateerde stress. In een krappe arbeidsmarkt is dat een niet onbelangrijke bijkomstigheid.”
“Kortom, ik zie voldoende mogelijkheden om van strategie-executie je concurrentievoordeel te maken! Nog los van het feit dat strategie hiermee weer leuk wordt – het hoeft geen stoffige en energieslurpende exercitie te zijn.”
Welke bedrijven vervullen voor jou een voorbeeld rol op dit gebied?
“Een mooi voorbeeld is de Hema. CEO Saskia Egas Reparaz heeft er in haar aanpak voor strategie-executie bewust voor gekozen om te investeren in goede samenwerking. Zo heeft ze onder meer het ontwikkelen van de strategie gecombineerd met familieopstellingen. Een onconventionele manier om te bouwen aan begrip en vertrouwen in het directieteam.”
“Haar aanpak om te investeren in goede samenwerking is niet zonder resultaat, in de eerste twee jaar heeft de Hema kunnen doorpakken op diverse strategische prioriteiten zoals online verkoop, en worden er weer zwarte cijfers geschreven.”
Welke drie tips op het gebied van strategie-executie heb je voor onze lezers?
“Het boek is echt een praktische gids met veel how-to’s, checklists en tips. Maar hier mijn belangrijkste tips voor leiders. Ten eerste: betrek de mensen die de strategie moeten uitvoeren, ook bij de ontwikkeling van de strategie. Dat zorgt voor waardevolle input vanuit de praktijk en verhoogt de kans op acceptatie en daarmee een vliegende start van de implementatie.”
“Ten tweede: maak echte keuzes en houd je daar onderweg ook aan. Als je niet kan opschrijven wat je niet gaat doen, betekent dit meestal dat je (nog) geen echte keuzes hebt gemaakt.”
“Ten derde: verdwijn als leider niet als de plannen zijn afgerond. Bespreek regelmatig de voortgang en communiceer over het wat, waarom en hoe van de strategie – op een energieke en inspirerende manier uiteraard.”
Heb je voorbeelden daarvan uit de praktijk?
“Uiteraard! Installatiebedrijf Breman liet medewerkers tweemaal stemmen over de strategie, over de ambitie en de strategische keuzes, wat hun betrokkenheid en support vergrootte. Een belangrijk onderdeel van de succesvolle turnaround van Burberry onder leiding van toenmalig CEO Angela Ahrendts was een aantal duidelijke strategische keuzes waar tijdens de gehele implementatie strak aan werd vastgehouden.”
“Bij de Reykjavik Energy Group, de grootste leverancier van elektriciteit, verwarming en water in IJsland, zorgt CEO Bjarni Bjarnason dat hij alle 542 medewerkers, per groepje van 20, ontmoet om de strategie met hen te bespreken. Deze aanpak betrekt de medewerkers effectief en creëert een gevoel van doel en richting.”
Wat heb je persoonlijk geleerd van het schrijven van dit boek?
“Het schrijven naast mijn advieswerk en een gezin met drie jonge kinderen, waarvan er eentje ook wat meer aandacht nodig heeft, was best pittig. Er waren onderweg momenten dat ik er even helemaal klaar mee was.”
“Het heeft me echter ook veel inzichten en verdieping opgeleverd over wat de mens centraal stellen in strategie-executie daadwerkelijk inhoudt. Zoals de timing: is er energie en momentum voor een verandering. Zonder dat kun je duwen wat je wilt, maar gebeurt er niets. Dat geldt in zekere zin thuis ook en dat inzicht helpt me ook een betere ouder te zijn.”
Kunnen we in de toekomst weer een boek van je verwachten?
“Jazeker! Mijn hoofd zit alweer vol met ideeën, maar ik heb thuis beloofd dat ik me voorlopig in mijn vrije tijd met andere dingen ga bezighouden dan een boek schrijven.”
Over Alexander Loudon
Alexander Loudon is een internationale strategieadviseur en werkt voor klanten in verschillende industrieën, waaronder Arla Foods, Korn Ferry, TotalEnergies en Vodafone. Hij is gespecialiseerd in strategie-executie. Zijn vorige twee managementboeken zijn gepubliceerd in meerdere talen.