Vraag naar ecologische relatiegeschenken neemt een vlucht
Steeds meer organisaties houden bij het uitkiezen van hun relatiegeschenken en kerstpakketten rekening met duurzaamheid. Deze trend is terug te zien in zowel het aantal online zoekopdrachten als in de bestellingsmix.
Over de hele linie investeren bedrijven steeds meer in verduurzaming, een ontwikkeling die in tal van initiatieven is terug te zien. Bedrijven elektrificeren bijvoorbeeld hun wagenpark, dringen de CO2-uitstoot van hun bedrijfsvoering terug, of maken de transitie naar duurzame energie. Ook zoeken ze naar manieren om hun externe CO2-footprint te verlagen (ook bekend als scope-3 emissies).
Deze trend naar verduurzaming is nu ook terug te zien in de keuze van bedrijven voor hun relatiegeschenken en kerstpakketten, zo blijkt uit een analyse van e-commercebedrijf Pinkcube.
Pinkcube uit Doetinchem is een online leider in de verkoop van ecologische relatiegeschenken (of: duurzame of groene geschenken). Dit zijn relatiegeschenken die energiebesparend, waterbesparend of plasticverminderend zijn, ofwel gemaakt zijn van materiaal dat zo min mogelijk belastend is voor het milieu, zoals milieuvriendelijk of gerecycled materiaal.
Bij duurzame materialen kun je bijvoorbeeld denken aan bamboe, kurk, gerecycled plastic (rPET), vilt, jute, tarwestro of hout – allemaal materialen die een lagere milieudruk met zich meebrengen dan bijvoorbeeld plastic.
De analyse van Pinkcube laat zien dat bedrijven door heel Nederland hun traditionele relatiegeschenken steeds vaker vervangen door duurzamere opties. Dit begint bij een zoekopdracht. De onderzoekers brachten alle Google-zoekopdrachten in kaart voor zoektermen die gerelateerd zijn aan ecologische relatiegeschenken: van ‘duurzaam bedrijfscadeau’ tot ‘groene relatiegeschenken’.
In de periode van 2020 tot en met het eerste halfjaar van 2023 is er een stijging van meer dan een kwart waarneembaar.
Niet geheel verrassend laat de analyse verder zien dat er in het tweede helft van het jaar sprake is van een piek in de zoekopdrachten. “Dit heeft natuurlijk te maken met de eindejaarsgeschenken, het uitgelezen moment om relatiegeschenken te geven. Vooral kerstpakketten spelen hier een drijvende rol in”, aldus de onderzoekers.
De transitie naar het kopen van groenere producten is niet alleen te herleiden vanuit de zoekpopulariteit, maar ook in de daadwerkelijke bestellingen van klanten. Waar Pinkcube (net als andere e-commercepartijen) vanuit concurrentieoogpunt geen inzage geeft in zijn verkoopdata, laat het bedrijf wel weten dat er “een duidelijke beweging is naar duurzamere producten binnen het assortiment”.
Tegenwoordig is voor bijna elk soort relatiegeschenk een duurzamer alternatief beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan groeipapier, kweeksets, bespaarsets, eco-tassen en eco-pennen, maar ook handdoeken, gadgets, drinkwaren, kleding, caps of zonnebrillen.
De voordelen van groene geschenken
Door duurzame relatiegeschenken te geven, verkleinen bedrijven hun ecologische voetafdruk. Er wordt minder gebruikgemaakt van schaarse grondstoffen, minder CO2 verbruikt in het productieproces en er wordt minder afval geproduceerd.
Daarnaast straalt een duurzaam relatiegeschenk ook positief af richting de bedrijfsrelaties. Bedrijven laten hiermee zien dat ze het milieu en het klimaat hoog in het vaandel hebben staan.