25 jaar Quintop: HR-consultants ‘die het gewoon regelen’
Quintop wordt dit jaar 25. Het HR-consultancy bureau mag vele grote namen tot zijn klantenbestand rekenen en geldt inmiddels als een bekende naam binnen de branche. Dit jubileumjaar is een mooi moment om daar nog eens een extra impuls aan te geven. We gingen in gesprek met Erik Geerts (oprichter en partner) en Ilse Heurkens (partner) om erachter te komen wat Quintop uniek maakt.
Midden in het Utrechtse Papendorp staat het kantoor van Quintop. Opdrachtgevers weten vandaag de dag precies waarvoor ze daar kunnen aankloppen: het adviesbureau is gespecialiseerd in alle facetten van HR-transformatie.
De lijst aan namen die Quintop daarvoor weten te vinden is even lang als gevarieerd. Een kleine greep: Shell, Nationale-Nederlanden, Verkade, FrieslandCampina, AkzoNobel, ABN Amro, Bol.com, Heineken, Transavia, Schiphol, NIBC, Menzis, FNV, Eneco, ASML, Amnesty International, NS, ING, DSM en Siemens.
De dienstverlening was eerst veel breder. Het begon in 1997 nog “redelijk opportunistisch”, blikt medeoprichter Erik Geerts openhartig terug. “We deden eigenlijk alles waar het label ‘consultancy’ op past.”
De aanscherping ontstond gedurende die eerste jaren min of meer vanzelf. “We kwamen bij een grote klant binnen in de HR-omgeving. Vanuit daar rolden we van het ene in het andere HR-project. Na een jaar of vijf zeiden we: ‘Als 95% van onze business HR-gerelateerd is moeten we misschien maar eens uitspreken dat we daarin zijn gespecialiseerd.’”
Hands-on partner in HR-transformatie
Zo veranderde de focus van Quintops dienstverlening. “We werden de HR-specialist die we vandaag de dag zijn”, aldus Erik. Binnen het HR-vakgebied richt het bureau zich op alles: van reorganisaties en procesverbetering tot regelementen en van HR-systemen tot onboarding.
“Eigenlijk alles waar je aan kunt denken bij HR-transformatie”, vertelt Ilse Heurkens, die zich ruim elf jaar geleden aansloot bij Quintop en in 2020 partner werd. HR-transformatie kan weer grofweg worden onderverdeeld in drie proposities, zo legt ze uit: Digital HR transformation, HR operating model en business transformation..
Ilse: “Bij digital HR transformation kun je onder meer denken aan het selecteren en implementeren van HR-systemen als Workday of SuccesFactors. HR operating model gaat vooral over het efficiënt inrichten van de HR-functie. Business transformation gaat over het ondersteunen van organisaties bij de benodigde aanpassingen om mee te gaan met de veranderende omgeving, waarbij wij ons focussen op die menskant van de transformatie.”
“En in alles wat we doen zijn we erop gefocust de klant succesvol te maken”, vult Erik aan. “We staan er onder onze opdrachtgevers om bekend dat we praktisch en pragmatisch zijn: we régelen het gewoon – daarom willen klanten ons zo graag hebben.”
De grens over
Dat Quintop zich inmiddels een gevestigde speler in het HR-domein mag noemen betekent echter geenszins dat het bureau niet meer om zich heen kijkt naar nieuwe kansen, benadrukt Erik. “We blijven onze propositie voortdurend aanscherpen.”
Daarbij richt het bureau zijn pijlen sinds een tijdje over de grens. “We zetten bewust in op het werken voor grote, internationale klanten. Simpelweg omdat we dat heel leuk vinden”, vertelt hij. “Het geeft het werk nog een extra uitdagende dimensie, zeker ook voor onze jonge consultants.”
In deze internationalisering speelt corona zowel een aanjagende als beperkende rol, legt hij uit. “Door corona is het voor klanten geen probleem meer om remote te werken, waardoor we makkelijker opdrachten krijgen in bijvoorbeeld België, Engeland en Zwitserland. Anderzijds betekent dat wel dat onze consultants minder vaak daadwerkelijk naar de klant kunnen afreizen, al trekt dat ook wel weer wat aan nu.”
Aanpassen om succesvol te zijn
Dat is goed nieuws voor de consultants van Quintop, die weer meer bij de internationale klanten over de vloer komen. En dat maakt het werk afwisselend en leuk. Dat vinden ze bij Quintop belangrijk, geeft Erik aan: “We willen ook dat onze consultants de mogelijkheid krijgen om internationale ervaring op te doen. Daar worden ze alleen maar beter van.”
“We zetten bewust in op het werken voor grote, internationale klanten. Simpelweg omdat we dat heel leuk vinden.”
Ilse kan erover meepraten. De afgelopen jaren was ze betrokken bij verschillende projecten voor grote multinationals. “Je leert ontzettend veel van het werken binnen een groot projectteam met verschillende nationaliteiten en disciplines. Dit maakt het extra uitdagend en leert je flexibel te zijn.”
“Dat is een van de belangrijkste eigenschappen van een goede consultant. Je moet een bepaalde passie hebben om je aan te passen aan de organisatie waar je op dat moment zit: alleen zo kun je een project tot een succes maken.”
Altijd blijven ontwikkelen
Ook buiten de klantopdrachten wordt volop ingezet op de professionele en persoonlijke ontwikkeling van de eigen mensen. “We besteden veel aandacht aan kennisdeling”, vertelt Ilse. “In de Quintop-sessies die we houden, maar ook op allerlei minder formele manieren. Als iemand op een project te maken krijgt met iets nieuws staat altijd een collega die er wel ervaring mee heeft klaar om te helpen.”
Sinds een kleine zes jaar beschikt Quintop ook over zijn eigen young professionals-programma, genaamd het High Potential Programma. Erik: “Dat heeft een hele mooie impuls gegeven aan ons bedrijf. De jonge talenten leren uiteraard veel – het lijken wel sponzen, zoveel kennis nemen ze op. Maar anderzijds hebben ze ook al veel te bieden: ze hebben een frisse blik op de wereld en houden ons ook scherp.”
“En het is prachtig om te zien hoe ze zich ontwikkelen. Na twee jaar staat er echt iemand anders dan er binnenkwam: rijker qua ervaringen en inzichten en volwassener. Dat maakt me elke keer weer trots. Soms doen we het misschien zelfs iets té goed, want er wordt flink aan ze getrokken door onze klanten”, zegt hij met een knipoog.
Ook nadat het programma is doorlopen blijft ontwikkeling centraal staan. De uitgestroomde talenten en andere consultants maken allen deel uit van het Personal Leadership Programma. “De invulling daarvan is voor ieder anders, op basis van je eigen wensen en behoeften”, legt Erik uit. “Zo blijf je voortdurend groeien als consultant.”
Familie in voor- en tegenspoed
Het moge duidelijk zijn: de HR-specialist investeert volop in zijn eigen mensen. Erik en Ilse omschrijven het ruim dertigkoppige team als een “familie”. Daarin is naast het werken uiteraard ook veel ruimte voor plezier.
“We zijn nu bijvoorbeeld net terug van een lang weekend in Kroatië”, vertelt Erik. “Daar hebben we samen ons 25-jarig jubileum gevierd. Dat was natuurlijk één groot feest.”
“Daarnaast zijn er ook vaak kleinere activiteiten”, legt hij uit. “Zeker na corona was het een verademing om eindelijk weer fysiek dingen te kunnen ondernemen met elkaar – samen te lachen en leuke dingen te doen.”
“Dat ons bureau met zulke grote namen werkt aan projecten die er echt toe doen, dat geeft me wel een kick.”
Maar familie onderscheidt zich door er ook voor elkaar te zijn wanneer het even níet zo leuk is, benadrukt Ilse. “Stel dat je ergens mee zit of dat een project even niet zo loopt als je had gewild, dan kunnen we altijd bij elkaar terecht. Ook dat maakt dat mensen zich hier enorm thuis voelen.”
De balans opmakend komen we tot een duidelijke (en heel kort samengevatte) optelsom: de afgelopen 25 jaar heeft Quintop zich voortdurend ontwikkeld, maar één ding is al die tijd hetzelfde gebleven – Quintop is een pragmatisch consultancybureau waar de mensen houden van grote uitdagingen en altijd voor elkaar klaar staan.
Gevraagd waar ze – terugblikkend op haar vele jaren bij Quintop – het meest trots op is, wijst Ilse direct op de cultuur binnen het bureau. “Toen ik ruim elf jaar geleden begon voelde het meteen goed, maar ik had destijds niet kunnen bedenken dat ik er zoveel jaar later nog steeds zou zitten, en ook nog eens als partner. Dat komt echt doordat ik me hier zo volledig thuis voel.”
Zo vertaalt de cultuur zich ook in dik tevreden opdrachtgevers. Erik is dan ook erg trots op de “fantastische mooie klanten” waarvoor Quintop zich inzet. “Dat ons bureau met zulke grote namen werkt aan projecten die er echt toe doen, dat geeft me wel een kick.”
Blijven groeien, maar niet te hard
Ook voor de komende jaren staat nog voldoende op het programma. Ten eerste wil Quintop blijven werken aan de verdere internationalisering. “Beginnend met Europa”, vertelt Erik. “We hebben nu al wat klanten in onder meer Duitsland, België en Zwitserland – en dat smaakt naar meer.”
In dat kader werkt Quintop nu ook bewust aan het verder verhogen van zijn naamsbekendheid. Erik: “We hebben dat nooit echt op de agenda gehad, omdat klanten ons door de kwaliteit die we leveren toch al wisten te vinden, maar als je wil doorgroeien – zeker internationaal – is het toch wel goed om nadrukkelijker te laten zien waar je goed in bent, zodat men weet waarvoor je bij Quintop moet aankloppen.”
“Het helpt ook bij het aan boord halen van nieuw talent”, geeft Ilse aan. “Zeker ook wat betreft de internationale mensen die ons kunnen helpen bij het verwezenlijken van onze ambities over de grens.”
In lijn daarmee mag het team van Quintop de komende tijd ook nog wel wat groeien in aantal. “Maar ook weer niet te hard”, benadrukt Erik. “Onze harde kern – exclusief flexibele schil – bestaat nu uit ruim 30 mensen. Dat mogen er wel iets van 50 worden. We hebben niet de ambitie om meteen naar 100 te gaan.”
“De familie mag nog wat groter worden, maar niet té groot”, zegt Ilse lachend. “Als je niet meer weet hoe al je neefjes en nichtjes heten wordt het lastig.”