Merendeel bedrijven wil Azië productie terughalen naar Europa

02 maart 2022 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Steeds meer industriële bedrijven zijn bezig met het terughalen van hun productie uit het verre Azië naar dichter bij huis. Vooral Centraal- en Oost-Europa ontpopt zich als de nieuwe favoriet voor productielocaties, blijkt uit onderzoek van Buck Consultants International.

Het uitbesteden van activiteiten naar lageloonlanden in Azië was een van de grootste trends in de afgelopen twintig jaar. Door (delen van) de productie te outsourcen naar landen als China en Bangladesh of bijvoorbeeld dienstverlening naar India, kunnen bedrijven flink op hun kosten besparen en daarmee concurrentievoordeel realiseren.

Sinds de coronacrisis zijn veel bestuurders anders gaan kijken naar de inrichting van hun supply chains. Door de crisis zijn logistieke ketens op grote schaal verstoord, met als gevolg tekorten in componenten, langere lead times en minder service aan klanten.

Over 60% is considering to onshore or re-shore in the next 3 years

Waar reshoring (het terughalen van activiteiten) al sinds de uitbraak van de crisis op de agenda staat, laat het nieuwe ‘Global Reshoring & Footprint Strategy’-onderzoek van Buck Consultants International zien dat deze strategie in een stroomversnelling raakt.

Meer dan 60% van de ondervraagde supply chain executives geeft aan dat zij verwachten een deel van hun Azië-productie terug naar Europa en de Verenigde Staten te halen. Eén op de vijf verwacht het merendeel van de productie terug te halen uit China en Azië. De rest verwacht beperkte volumes – vooral kritische componenten/producten – te zullen reshoren.

Geographical locations considered for reshoring

“De onderzoeksresultaten laten duidelijk zien dat reshoring hoog op de agenda van het topmanagement van internationale bedrijven staat”, geeft Patrick Haex aan, managing partner van Global Supply Chain Solutions bij Buck Consultants International.

“De vele verstoringen in toeleverings- en logistieke ketens in de afgelopen twee jaren – variërend van de impact van corona, gebrek aan componenten tot aan torenhoge kosten voor zeevracht – zorgen ervoor dat bedrijven hun netwerk van fabrieken en distributiecentra grondig herzien”, voegt Haex toe. “Wendbaarheid en flexibiliteit krijgen een hogere prioriteit dan lage kosten.”

Bedrijven uit Europa kijken vooral naar Centraal- en Oost-Europa als mogelijke nearshore-productiebestemmingen. “Denk aan Tsjechië, Polen en Hongarije”, zegt Haex. “Maar ook onshore (productie van sleutelcomponenten en eindassemblage naar Nederland) wordt als serieuze optie overwogen.”

Operating costs/Lack of scale and lack of supplier base top 2 barriers

Niet zomaar gedaan

Het ontmantelen van productie in bijvoorbeeld China is echter niet zomaar gedaan. Bedrijven hebben vaak te maken met langjarige contracten voor onder meer huisvesting, productieassets, het leveren van materialen en personeel. Daarnaast zijn er verschillende barrières die moeten worden overwonnen om het ecosysteem in Europa te vinden.

René Buck, directeur Buck Consultants International, legt uit. “Hoge operationele kosten in Europa en de VS door beperkte schaalgrootte én de afwezigheid van grote en brede toeleveranciersnetwerken zijn de belangrijkste barrières. Dat zien we in onze adviespraktijk elke dag. Een besluit tot reshoring is echt ingrijpend voor een bedrijf en vraagt om zorgvuldige afwegingen.”

Het onderzoek van Buck Consultants International is gehouden onder industriële bedrijven. Denk aan partijen in de machinebouw, automobielindustrie, consumentenproducten en farmaproductie.