RSM sponsort het iconische Depot Boijmans Van Beuningen

09 november 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Begin deze maand opende koning Willem-Alexander formeel de deuren van het Depot Boijmans Van Beuningen. Accountants- en adviesorganisatie RSM is een van de sponsoren van de Rotterdamse schatkamer en verbindt zich hiermee “voor eeuwig als grondlegger” aan het nu al iconische gebouw. We vroegen managing partner Rudolf Winkenius waarom RSM zich als partner heeft verbonden aan het Depot.

RSM is een van de grondleggers. Wat houdt dat precies in?

“We zijn één van de sponsoren van het Depot Boijmans Van Beuningen en hebben 52 spiegels geadopteerd van de in totaal 1664 spiegels die samen de gevel van het Depot vormen.”

“Op de bovenste etage van het depot is een daktuin aangelegd met 75 metershoge berken en 25 dennen, waarvan RSM één boom heeft geadopteerd. Als grondlegger hebben wij hiermee voor altijd onze naam aan het depot verbonden.”

RSM sponsort het iconische Depot Boijmans Van Beuningen

Waarom hebben jullie gekozen voor deze verbinding?

“RSM zocht al een tijd naar een passende vorm om uiting te geven aan haar maatschappelijk betrokkenheid in de regio Rotterdam. Het unieke concept van openstelling van een kunstdepot, het iconische gebouw en de mogelijkheid om als profitorganisatie de cultuursector te ondersteunen sloot mooi aan bij drie van onze vier business principles: vernieuwend, eigenzinnig en verantwoordelijk.”

“Vernieuwend want het is een unicum in de kunstwereld: het eerste kunstdepot dat voor het publiek toegankelijk is. Het is een iconische schatkamer met een gevel bestaande uit 1664 spiegels gevuld met ruim 151.000 objecten, in 172 jaar verzameld, verdeeld over 14 depotruimten, met 5 klimaatzones en het hele jaar door toegankelijk voor het publiek.”

“Eigenzinnig want het is een bijzonder gebouw; een echte eyecatcher en verre van standaard. Net als dat wij eigenzinnige sparringpartners zijn. Verantwoordelijk omdat het depot duurzaam gebouwd is. Tevens laten wij hiermee zien dat wij maatschappelijk betrokken zijn door het sponsoren van de culturele sector. Daarnaast biedt het de gelegenheid om ons netwerk en onze naamsbekendheid in de regio Rotterdam en landelijk te vergroten.”

Als onderdeel van de samenwerking gaan jullie klanten en relaties rondleiden in het gebouw. Wat kunnen zij verwachten?

“Verwondering – een nieuwe beleving! Het is daarnaast maatschappelijk verantwoord, eigenzinnig en een rondleiding met onze klant geeft onze betrokkenheid weer. Het gaat over kunst, net als RSM haar klanten de kunst van het adviseren laat ervaren.”

Tot slot, hoe reageren medewerkers op jullie support aan het depot?

“Zeer positief. Ze zijn enthousiast om een kijkje te gaan nemen en trots dat ons kantoor zo’n iconisch museum sponsort.”

Over het Depot Boijmans Van Beuningen
Musea tonen gemiddeld niet meer dan zes tot tien procent van hun collectie. De overige ruim negentig procent – evenals de werkzaamheden die bij conservering horen – vinden plaats achter gesloten deuren. Zo ook bij het welbekende Rotterdamse Museum Boijmans Van Beuningen – tenminste: tot voor kort.

Omdat de kelders onder het museum voor beeldende kunst kampten met wateroverlast, werd al jaren gesproken over een nieuw gebouw om de collectie veilig te stellen. In 2017 ging de eerste paal de grond in – vlak naast het museum – en op 5 november werd het Depot Boijmans Van Beuningen geopend. Het depot breekt met de traditie van verbergen en maakt zo alle onzichtbare kunstwerken zichtbaar. Daarnaast onderscheidt het depot zich met zijn letterlijk schitterende ontwerp van architectenbureau MVRDV.