Vijf manieren om bij te dragen aan de gezondheid van je medewerkers
De coronacrisis heeft als nooit tevoren aangetoond hoe belangrijk het is dat werkgevers oog hebben voor de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers. Mercer ondervroeg ruim 14.000 medewerkers wereldwijd (waarvan 1.000 in Nederland) en identificeerde zo vijf manieren waarop werkgevers kunnen zorgen dat hun medewerkers gezond en gelukkig blijven.
Sterke arbeidsvoorwaarden gaan anno 2021 allang niet meer alleen over een hoog salaris en mooie pensioenregeling. Medewerkers hechten al langere tijd veel waarde aan andere aspecten als een warme bedrijfscultuur, veel groeimogelijkheden en de bijdrage die een bedrijf levert aan een betere wereld. De laatste jaren vinden ze het ook steeds belangrijker dat hun werkgever zich bekommert om hun gezondheid en welzijn, en de coronacrisis heeft dit nog eens een extra impuls gegeven.
Uiteraard is het belangrijk dat werkgevers zorgen dat hun medewerkers tijdens hun werk zijn beschermd tegen Covid-19, maar door de crisis kwamen nog vele andere welzijnsthema’s op de voorgrond te staan – van het bieden van een goede (ergonomische) thuiswerkplek tot het voldoende in contact blijven met medewerkers om erop toe te zien dat het – ook mentaal – goed met ze gaat.
En dat is niet alleen in het belang van de medewerkers, maar zeker ook van het bedrijf zelf. “Om een gezond bedrijf te hebben, is de gezondheid van het personeel essentieel”, stelt Peter Abelskamp, Business Leader Health & Benefits bij Mercer Nederland. “Het onderzoek is dan ook duidelijk: werkgevers die gezondheid en menselijkheid centraal stellen, krijgen daar energiekere en minder gestreste medewerkers voor terug.”
Wat kunnen werkgevers doen om te laten zien dat ze geven om de gezondheid en het welzijn van hun mensen? Mercer onderscheidt op basis van zijn onderzoek vijf basispijlers:
1: Ondersteuning op de belangrijke momenten
Een goede werkgevers toont zich juist van zijn beste kant op de momenten die ertoe doen. Wat dat betreft waren de afgelopen anderhalf jaar een uitgelezen testcase: in hoeverre kon een werkgever zijn medewerkers door de moeilijke momenten van de coronacrisis helpen?
De resultaten van de enquête liegen er niet om: medewerkers die zich ondersteund voelden door hun werkgevers waren slechts half zo vaak negatief over hun pandemie-ervaring (25%) als medewerkers die zich niet ondersteund voelden (51%).
Bovendien heeft bijna twee derde (62%) van de medewerkers die goede ondersteuning kregen het idee dat hun werkgever zich bekommert om hun gezondheid, tegenover slechts 19% van de medewerkers die zich niet ondersteund voelden. Daarbij bleken kwetsbaardere groepen – onder meer vrouwen en laagverdieners – zich minder gesteund te voelen en de pandemie vaker negatief te ervaren.
2: Een gevarieerd en gewaardeerd aanbod van arbeidsvoorwaarden
Gevraagd welke arbeidsvoorwaarden op het gebied van zorg en welzijn Nederlanders het belangrijkst vinden, staan flexibele werkafspraken bovenaan, gevolgd door flexibele arbeidsvoorwaarden. Daarbinnen blijkt een gevarieerd aanbod aan ondersteuning op het gebied van gezondheid en welzijn zich ook duidelijk uit te betalen: het zorgt voor productievere en loyalere medewerkers. Omgekeerd is voor 10% van de Nederlandse medewerkers een gebrek hieraan een reden om te switchen van werkgever.
“Ook niet onbelangrijk is dat medewerkers met een gevarieerd arbeidsvoorwaardenpakket het gevoel hebben dat hun werkgever aandacht heeft voor hun gezondheid”, licht Abelskamp toe. “Al gaat dit natuurlijk ook vooral om de perceptie van het personeel. Hoe concreter werkgevers communiceren over wat zij precies aan voorwaarden aanbieden, hoe beter medewerkers op de hoogte zijn.”
3: Maak digitale gezondheidszorg toegankelijk
Terwijl maar 18% van de Nederlandse werknemers gebruikmaakt van online gezondheidszorg, zegt 38% dit vaker te willen doen. Momenteel loopt Nederland op dit gebied ook wat achter – wereldwijd maakt 28% al gebruik van online gezondheidszorg. Dat Nederlanders dit nog zo weinig doen is “zonde”, zo meent Abelskamp. “Want er is in Nederland al veel meer beschikbaar aan mogelijkheden van digitale zorg dan medewerkers weten.”
Werkgevers kunnen een faciliterende rol spelen in het dichten van “het gat tussen de groep medewerkers die digitale gezondheidszorg wil gebruiken en medewerkers die dit al doen”. Daarbij kunnen ze veel meer waarde halen uit hun collectieve zorgverzekering.
“Die is er niet alleen voor de korting”, benadrukt Abelskamp. Zo kunnen werkgevers samen met hun adviseur en zorgverzekeraar de communicatie over wat er al kan verbeteren. “Van medicijnen digitaal bestellen en geleverd krijgen tot en met VR-brillen om stress te verminderen; er is al zoveel beschikbaar.”
4: Investeer in mentale gezondheid
Stress vormt wereldwijd een groot probleem voor werknemers: maar liefst één op de twee zegt elke dag een vorm van stress te ervaren. Nederland doet het op dat gebied een stuk beter: hier betreft het ‘slechts’ 30% van de werknemers. Daarmee heeft ons land wereldwijd de minst gestreste werknemers, maar dat bijna één op de drie dagelijks stress ervaart is natuurlijk nog altijd iets dat vraagt om aandacht.
En ook hierin is een belangrijke rol weggelegd voor werkgevers. Medewerkers die zich gesteund voelen door hun werkgever lopen 10% minder kans om zeer of extreem gestrest te zijn. Werkgevers kunnen een uitgebreid aanbod aan ondersteuning bieden – zowel om de preventie en behandeling te verbeteren als om de emotionele gezondheid te verbeteren en dagelijkse stressniveaus te verlagen.
5: Bied gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden
Tot slot is het belangrijk om te zorgen dat alle medewerkers toegang hebben tot een gevarieerd en gewaardeerd aanbod van arbeidsvoorwaarden. Momenteel hebben veelverdieners in vergelijking met medewerkers met weinig inkomsten nog altijd betere toegang tot medische dekking, inkomensbescherming en ondersteuning voor mentale gezondheid.
Mercer spoort werkgevers aan om rekening te houden met de behoeften van achtergestelde groepen om te zorgen dat de mensen die de meeste ondersteuning nodig hebben daar makkelijk toegang tot hebben. Ook speelt heldere communicatie een belangrijke rol in het zorgen dat alle werknemers goed op de hoogte zijn van de passende arbeidsvoorwaarden.