Nieuwe denktank wil Nederland door 'nieuwe normaal' gidsen

25 september 2020 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Verschillende grote bedrijven en organisaties uit uiteenlopende sectoren hebben de handen ineengeslagen om een denktank op te zetten waarmee het sociaaleconomisch herstel tijdens en na de coronapandemie moet worden bevorderd.

De Nederlandse denktank werd recent in het leven geroepen door Aon, dat eerder in Chicago en Londen vergelijkbare initiatieven lanceerde. Binnen de denktank, door Aon ‘coalitie’ genoemd, richten verschillende bedrijven en maatschappelijke organisaties zich op het op het uitwisselen van kennis en ervaringen. De verkregen inzichten worden vervolgens vertaald naar algemene richtlijnen en adviezen waarvan noodlijdende organisaties de komende tijd gebruik kunnen maken.

De coalitie wil met zijn inzichten bedrijven wijzen op tal van risico’s die momenteel en in de nabije toekomst op de loer liggen, zoals lokale heroplevingen van het coronavirus, handels- en vervoersrestricties en negatieve reisadviezen. Met behulp van een uitgebreid beoordelingsschema kunnen bedrijven meten wat het effect is van bepaalde herstelmaatregelen die ze hebben genomen. “Hierbij komen onder andere zaken als HR, gezondheid, risicomanagement en compliance aan bod”, aldus Ulrika Lundgren, persvoorlichter van Aon.

Nieuwe denktank wil Nederland door 'nieuwe normaal' gidsen

De coalitie in ons land wordt gevormd door organisaties die actief zijn in uiteenlopende branches. Denk bijvoorbeeld aan zakelijke dienstverleners, detailhandelondernemingen, maar ook maatschappelijke organisaties. Inmiddels hebben verschillende bedrijven en organisaties zich aangesloten bij Aons coalitie, zoals Zeeman, HDI Global SE Nederland, Flynth, Royal HaskoningDHV, Zurich Benelux, ASN, Arcadis, Rode Kruis en Fonds Gehandicaptensport.

“Als de coronacrisis iets heeft aangetoond, is het wel dat samenwerking cruciaal is in het oplossen van grote maatschappelijke issues”, zegt Marc van Nuland, Country Manager van Aon Nederland. “Met de coalitie willen we de krachten bundelen. We doen dit belangeloos. Zo worden niet alleen de coalitiepartners maar organisaties in heel Nederland geholpen met een veilige en geleidelijke overgang naar een normale bedrijfsvoering. Hierdoor kan de focus weer op groei en dit bevordert uiteindelijk het economisch herstel.”

Alex van den Doel, Managing Director van Aon Global Risk Consulting, vult aan: “De Nederlandse coalitie houdt de komende tijd tal van virtuele meetings om kennis en inzichten te delen. Medio november dit jaar verwachten we dit alles te kunnen bundelen in een rapport met belangrijke aanbevelingen en richtlijnen om bedrijven en organisaties binnen en buiten de coalitie te helpen om hun opstartstrategieën te bepalen en te verbeteren.”

De Nederlandse coalitie van Aon heeft een unieke samenstelling omdat ook partners met een sterk maatschappelijk karakter deelnemen, zoals het Rode Kruis en Fonds Gehandicaptensport. “Wij vinden het belangrijk om juist ook dit soort partijen te betrekken in deze coalitie”, legt Van den Doel uit. “Een crisis zoals de coronapandemie heeft een impact die verder gaat dan alleen op economisch vlak. De kennis van maatschappelijke organisaties is wat ons betreft dan ook onmisbaar in deze coalitie.”