'Bij RGP staat de mens voorop, juist in tijden van crisis'

07 september 2020 Consultancy.nl

Eind vorig jaar startte Sander van Meurs als Head of Benelux bij RGP. Destijds kon hij natuurlijk niet vermoeden dat hij zo’n uitzonderlijk eerste jaar tegemoet zou gaan. Hoe kijkt Van Meurs nu terug op zijn eerste negen maanden? Consultancy.nl sprak met hem over zijn ervaringen. 

“Het was natuurlijk een idiote start”, valt Sander van Meurs met de deur in huis. “Maar het bevalt heel goed. RGP is een prachtige club, met veel waarde waar we op kunnen voortbouwen.”

Na jarenlang als ondernemer actief te zijn geweest binnen de consultancy – eerst met ConQuaestor en daarna met Improven – begon Van Meurs op 1 november bij het oorspronkelijk Amerikaanse, beursgenoteerde RGP. De mondiaal actieve zakelijke dienstverlener helpt bedrijven op gebieden als finance & accounting, risicomanagement, compliance, technologie & digitalisering, supply chain en businesstransformatie.

“Daarbij is ‘sleeves up’ ons mantra”, vertelt Van Meurs. “We houden niet op bij het schrijven van een adviesrapportje, maar werken ook mee aan de executie. Dat doen we altijd met ervaren consultants, die nadrukkelijk in co-executie met de klant resultaat boeken. Dat betekent dat we niet met een groot team van mensen het hele project komen overnemen, maar alles samen met de klant doen. Dit doen we ook volledig onafhankelijk. Zo zitten we niet vast aan bepaalde IT-leveranciers. Dat we deze dienstverlening onafhankelijk en op mondiaal niveau kunnen leveren maakt ons wel uniek.”

Sander van Meurs, RGP

Human first

Van Meurs begon dan ook met veel enthousiasme in zijn nieuwe rol als hoofd van de Benelux-afdeling. Maar nog voor hij goed en wel was geland binnen de organisatie sloeg corona toe, en konden alle verwachtingen voor zijn eerste jaar de prullenbak in. 

“In het begin was er natuurlijk wel verbijstering. Maar toen hebben we snel geschakeld. We hebben direct Covid-teams gevormd in alle landen waar we actief zijn om te anticiperen: Wat speelt er? Hoe gaat het met onze klanten? Hoe kunnen we onze diensten coronaproof aanbieden? Noem maar op.”

Hierbij lag de nadruk op ‘human first’, een van de belangrijkste kernwaarden van RGP. “Normaal komt dit motto onder meer tot uiting in onze nauwe samenwerking met de klant. De laatste maanden heeft het een extra lading gekregen, en is daarmee des te belangrijker geworden. Om een voorbeeld te geven: we werken veel met externen. We hebben de externen die momenteel werken op onze opdrachten meteen laten weten dat we ze niet gaan vervangen voor onze eigen mensen en dat we onze betalingstermijnen niet gaan verlengen. Zo hebben ze in ieder geval zekerheid voor de komende maanden.” 

Trouwe klantbasis

Maar hoe zit het met RGP zelf? “Natuurlijk merken we de impact”, geeft Van Meurs aan. “We zitten nauwelijks in de publieke sector. Dat is zeker een nadeel nu, aangezien dit een van de weinige segmenten is die stabiel zijn. Anderzijds behoren bijna alle grote farmaceuten en een aantal grote technologie bedrijven tot onze klantenkring, waardoor we zelfs nu nog grote projecten weten binnen te halen.”

“Bij veel andere grote corporates zie je wel een inhuurstop waardoor de toekomst gewoon wat onzekerder is, maar de impact is vooralsnog minder groot dan velen vreesden aan het begin van de crisis. De lopende business in nauwelijks beëindigd.”

Dat schrijft Van Meurs deels toe aan de sterke reputatie die RGP geniet onder zijn klanten. “In Europa zijn we bij het grote publiek wellicht wat minder bekend dan bijvoorbeeld de Big Four, maar de grote corporates weten ons echt wel te vinden. Met vele van hen werken we al jaren, zo niet decennia samen. Denk aan bedrijven als Google, Shell, Microsoft, Johnson & Johnson, Pfizer, Toyota en Unilever. Die hebben gewoon hele goede ervaringen met ons, en dat betaalt zich nu terug.”

Vlekkeloos

Wat Van Meurs echter het meest heeft verrast is hoe makkelijk er kon worden overgestapt op virtueel werken. “We zijn bij wijze van spreken van de één op de andere omgeschakeld en dat is zo goed als vlekkeloos verlopen. Als je me dat van tevoren had verteld had ik je voor gek verklaard. De juiste digitale tooling is één ding, maar vooral de enorme flexibiliteit die mensen hebben laten zien is echt verbijsterend mooi.”

In dit verband erkent de topman ook dat hij op dit gebied zelf vastzat in een aantal dogma’s. “Ik ben inmiddels ook wel beetje een fossiel in deze sector”, zegt hij lachend. “Ik dacht: onze business is mensenbusiness en dus moet je per se fysiek naar de klant. Ik blijf erbij dat consultancy mensenbusiness is, maar dat contact kan ook digitaal heel persoonlijk en effectief zijn, zo blijkt nu.”

De laatste twijfel die hij op dit punt had werd weggenomen door twee klantopdrachten van de afgelopen maanden. “Midden in de coronacrisis hebben onze mensen het voor elkaar gekregen om 100% virtueel aan twee enorme projecten te werken. Er zitten in totaal zo’n 35 consultants op die projecten, en die zijn tot nu toe nooit bij de klant geweest. De stakeholders bij de klant hebben we nooit live gezien. Ik vind het zo fascinerend dat dit is gelukt, van alle kanten – zowel de klant, onze mensen als de zzp’ers: iedereen draagt zo fantastisch bij.”

Wereld van verschil

Tot slot toch nog even terug naar Van Meurs zelf. Het is lastig vergelijken in zulke bizarre tijden als de huidige, maar hoe is de overgang van partner in een kleiner bureau naar bestuurder in loondienst bij een multinational bevallen? “Het is een wereld van verschil, ook zonder de corona”, zegt Van Meurs. “Bij Improven was alles heel informeel. Stel dat er een akkefietje was met een klant of zzp’er, dan zaten we ’s avonds even met pizza samen en dan waren we eruit.” 

Dat is bij een Amerikaanse, beursgenoteerde corporate als RGP wel even anders. “Daar kun je logischerwijs minder grote risico’s nemen. Ik moet veel meer afstemmen, bijvoorbeeld met legal of marketing. Lijntjes zijn langer, processen zijn complexer en de individuele bevoegdheid is kleiner.”

Hoewel hij toegeeft dat hij zeker moest wennen aan deze andere manier van werken, ziet Van Meurs ook veel voordelen – zeker in de huidige tijd. “Bij corporates wordt vaak gedacht aan anonieme bedrijven die alleen maar op de kwartaalcijfers letten, maar dat is hier compleet anders. Het feit dat we beursgenoteerd zijn draagt bij aan onze financieel robuuste positie, maar die stelt ons nu juist in staat om te laten zien dat de kernwaarde ‘human first’ bovenal geldt voor onze eigen mensen.” 

Hij sluit af, “We zijn gelukkig in staat de rust te bewaren en hebben niet de noodzaak om hoeven niet direct mensen te ontslaan en externen naar huis te sturen. Het is erg mooi om bij een club te horen die zich juist in zware tijden van zijn beste kant laat zien.”

More on: RGP
Netherlands
Company profile
RGP
RGP is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

RGP is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.