Issuemakers levert communicatieadvies aan Hulptroepen Alliantie

15 september 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd

Om het tekort aan mondkapjes te bestrijden werd enkele maanden geleden de Hulptroepen Alliantie opgericht. De stichting heeft in samenwerking met organisaties als Coolblue, KLM en Randstad een gecontroleerde supply chain zonder winstoogmerk opgebouwd. De oprichters van Hulptroepen Alliantie vroegen De Issuemakers om mee te denken over mogelijke risico’s, de kernboodschap en het voorbereiden van interviews.

Inmiddels zijn ze makkelijk verkrijgbaar, maar op het hoogtepunt van de ‘intelligente lockdown’ waren de mondkapjes niet aan te slepen. Terwijl de regering zei dat alle mondkapjes vanwege grote schaarste naar de zorg moesten, merkte Sywert van Lienden – bekend als politiek commentator – dat ze in het buitenland nog volop verkrijgbaar waren

“Ik zat me op te vreten over het gebrek aan actie van de overheid bij de aankoop van mondmaskers”, zei hij eind mei tegenover NRC. “In een appgroep zeiden we tegen elkaar: dan moeten we het zelf maar gaan regelen.” Hij sloeg de handen ineen met ondernemer Bernd Damme, die via een contact in Hongkong aan mondkapjes kon komen. “We vroegen aan die ondernemer: hoeveel kunnen we bestellen? Duizend? Tot mijn verbazing zei hij: de magazijnen liggen vol hier. Zeg maar hoeveel je nodig hebt.”

Issuemakers levert communicatieadvies aan Hulptroepen Alliantie Dit was het begin van de Hulptroepen Alliantie, die Van Lienden en Damme oprichtten samen met Camille van Gestel. De stichting voert persoonlijke beschermingsmiddelen voornamelijk vanuit China in naar Nederland. Daarbij wordt samengewerkt met verschillende partnerorganisaties die ieder een deel van de supply chain voor hun rekening nemen.

KLM stelt in samenwerking met de overheid vliegtuigen beschikbaar om een aantal keer per week heen en weer naar Shanghai te vliegen. Flexport haalt in China de goederen op, maakt deze klaar voor de vlucht en zorgt op Schiphol voor inklaring en transport naar Coolblue. Coolblue verspreidt zonder winstoogmerk de beschermingsmiddelen door heel Nederland met behulp van zijn magazijn, webshop en bezorgdienst. Randstad Groep faciliteert personeel ten behoeve van de dagelijkse operationele zaken binnen de Hulptroepen Alliantie.

“Op deze manier hebben we eraan bijgedragen om de schaarste op de Nederlandse markt op te lossen en zorgprofessionals goed beschermd te laten werken”, aldus de Hulptroepen Alliantie. “Nadat de acute schaarste voorbij was en er meer ruimte kwam was het voor ons een logische stap om ook iets voor de rest van Nederland te doen. Iedereen kan dus bij ons terecht voor een betrouwbaar aanbod persoonlijke beschermingsmiddelen, zonder winstoogmerk.”

Ook De Issuemakers droeg bij aan het initiatief. Het bureau gaf communicatieadvies en fungeerde als sparringpartner om te denken over verschillende thema’s. Ook hielp De Issuemakers bij het in kaart brengen van mogelijke risico’s, het formuleren van kernboodschappen en het voorbereiden van interviews.