Vier adviezen om sterker uit coronacrisis te komen

11 juni 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

De impact van het coronavirus is ongekend. Jamie Page, managing partner van talentmanagement-adviesbureau Heidrick & Struggles in Nederland, deelt vier tips om sterker uit de coronacrisis te komen. 

1: Focus op purpose en transparantie

“Veel organisaties moeten in het huidige tijdsbestek zelf afwegingen maken op diverse gebieden”, vertelt Page. “Telkens is de vraag relevant: wat vinden we redelijk voor onze werknemers en aandeelhouders? Doordat deze organisaties actief zijn in verschillende landen en elk land de coronacrisis op een andere manier managet, is er niet één enkele richtlijn die voor elke organisatie in elk land geldt.”

Page raadt bedrijven daarom aan de purpose van de organisatie als leidraad te hanteren. “Zo worden lastige keuzes tijdens deze crisis gemakkelijker. Organisaties die vanuit hun purpose handelen, zetten bijvoorbeeld (financiële) middelen in om het virus (of de effecten ervan) te bestrijden. Ook raden we organisaties aan om de gevolgen van de crisis voor hun business transparant te communiceren. Deze organisaties blijken namelijk succesvoller.” Vier adviezen om sterker uit corona-crisis te komen

2: Streef naar een inclusief bestuur

Page stelt dat twee ontwikkelingen opgemerkt kunnen worden als het aankomt op de samenstelling van besturen. “Op korte termijn verwachten we dat er meer boardmembers worden aangesteld die ervaring hebben op het gebied van investeringen, financiën, wetgeving en herstructurering”, aldus Page. 

Tegelijkertijd excelleren boards door een diversiteit aan perspectieven, zo blijkt uit diverse onderzoeken. “Daarom raden we bestuurders aan om in te zetten op diversiteit. Besturen dienen divers te zijn als het aankomt op nationaliteit, afkomst, geslacht, leeftijd en ervaring.”

3: Benut kansen op digitaal vlak

“Doordat bestuurders vanuit huis werken, verlopen veel meetings digitaal. Dit geeft bestuurders meer inzicht in- en ervaring met de digitale transformatie en customer experience. Hierdoor zijn ze beter in staat om te versnellen op digitaal vlak”, stelt Page. 

Om leiderschapsteams efficiënter te laten werken, en de organisatie klaar te maken voor de toekomst, is het nodig om de kansen die er liggen op digitaal vlak te versnellen. 

4: Realiseer uitzonderlijke samenwerkingen

De afgelopen tijd zijn er niet voor de hand liggende samenwerkingen gesloten, bijvoorbeeld zoals die tussen het RIVM en Cybersprint. Deze cybersecurity-startup ontdekte zelfs COVID-19-malware bij ziekenhuizen, waardoor er een serieus risico werd afgeweerd. 

Page pleit voor meer van dergelijke samenwerkingen. “Bestuurders dienen het voortouw te nemen in deze partnerschappen. Door dit soort onverwachte samenwerkingen ontstaan namelijk nieuwe mogelijkheden voor innovatie en groei.”