Bainie Caroline Folmer voor de stoet uit tijdens Tour de France

03 juli 2019 Consultancy.nl

Dertien vrouwen fietsen komende maand het volledige parcours van de Tour de France, maar telkens één dag voor de profs uit. Via het project ‘Donnons des Elles au Vélo J-1’ vragen de vrouwen aandacht voor gendergelijkheid in de sport en de wielrennerij in het bijzonder. Caroline Folmer van strategisch advieskantoor Bain & Company is één van hen, waarmee ze de eerste Nederlandse is sinds de eerste editie vijf jaar terug. Er wachten haar ongeveer 3.500 kilometers, over kasseien, door het hooggebergte en langs eindeloze D-wegen.  

De Tour de France zelf behoeft natuurlijk weinig uitleg. Al sinds 1903 binden mannen met elkaar de strijd aan op twee wielen in Frankrijk. Het woord ‘Tour’ alleen is eigenlijk al voldoende. Er zijn boekenkasten vol geschreven over de renners en de koers – van valsspelen door de trein te nemen tot heroïsche opstandingen of onverwachte ineenstortingen en natuurlijk over de grote kampioenen zelf. Een bekend wielergezegde luidt ‘tweehonderd renners, tweehonderd verhalen’. Maar die verhalen hebben altijd één ding gemeen: ze gaan uitsluitend over mannen. 

Aandacht voor zichtbaarheid vrouwen

Het project ‘Donnons des Elles au Vélo J-1’ vraagt aandacht voor zichtbaarheid van vrouwen op de fiets en sport in het algemeen, door de complete Tour te rijden, telkens een dag voor de profs uit. Caroline Folmer, management consultant bij Bain & Company, is de eerste Nederlandse die meedoet. Haar werkgever geeft haar graag de ruimte, omdat gendergelijkheid ook binnen de organisatie hoog op de agenda staat en het bieden van een flexibele werkomgeving daarin een belangrijke sleutel is. 

Bainie Caroline Folmer voor de stoet uit tijdens Tour de France

“Op dit moment is er in Frankrijk geen enkele etappekoers voor vrouwen die rechtstreeks verband houdt met een mannenwedstrijd. Dit was niet altijd het geval”, vertelt Folmer. “Tot 1989 bestond de ‘Tour de France féminin’, die werd georganiseerd als opmaat tot de mannenrace. De vrouwelijke rensters konden profiteren van de infrastructuur en de media-aandacht die hun mannelijke tegenhangers ter beschikking werd gesteld. Om organisatorische redenen kwam een einde aan de wielerronde voor vrouwen. Tot grote onvrede van velen! En daarmee werd het project Donnons des Elles au Vélo J-1 in 2015 geboren.” 

Hoewel vrouwenwielrennen de laatste jaren bezig lijkt aan een opmars, stemmen de voortekenen niet altijd positief. Kortgeleden besloot de wielerbond UCI de grote voorjaarswedstrijden Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik volgend jaar niet op te nemen op de kalender. De reden? Organisator ASO (ook de organisatie achter de Tour de France) wil zich niet committeren aan een uitzendverplichting van tenminste 45 minuten. Een politiek spel op hoog niveau, gespeeld over de ruggen van atleten als Annemiek van Vleuten en Anna van der Breggen. Achter de schermen is kennelijk hard gewerkt aan een oplossing, want vorige week meldde een official van de UCI dat de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik volgend jaar tóch op de wedstrijdkalender staan.

“Donnons des Elles au Vélo J-1 betekent vrij vertaald ‘Geef hen een fiets de dag ervoor’”, legt Folmer uit, waarbij de J staat voor ‘jour’ (dag). “Eigenlijk is het geen race, maar meer een evenement. Elke dag rijden we zo’n 180 tot 200 km, hetzelfde traject als de mannen de dag na ons afleggen. Alleen is bij ons het doel om allemaal over de streep te komen. We willen hiermee onze steun voor het vrouwenwielrennen uitspreken.”  

Twee dagen zullen eenvoudig te doen zijn, dat zijn namelijk tijdritten van respectievelijk 27,6 en 27,2 km. De rest van de dagen wordt het aanpoten en zal de dagelijkse tijd in het zadel al snel 8 uur bedragen, met uitschieters tot mogelijk 12 uur in lange bergritten. Zadelpijn en ander damesleed liggen op de loer. Het mag geen verrassing zijn dat Folmer de afgelopen maanden al flink bezig is geweest om zitvlees te kweken.

“Ik geloof dat je alleen kunt groeien als je echt moeilijke uitdagingen stelt.” 

“Mijn week start met een dag niks en twee dagen met korte rondjes van 1-1,5 uur. Donderdag en in de weekenden rijd ik langere ritten van tussen de 100 en 150 km per dag. Vrijdag doe ik nog aan spinning. Daarnaast doe ik enkele 10-uurs trainingen van boven de 200 km, om me voor te bereiden op de lange afstanden. De langste training was de tourversie van Luik-Bastenaken-Luik, 270 km met veel hoogteverschil.”

Flexibiliteit

Gevraagd naar waar ze de tijd vandaan haalt blijkt dat Folmer veel doet en minstens evenveel laat. “Gelukkig werk ik al parttime bij Bain & Company, dat maakt het iets makkelijker. Maar ik moet wel prioriteiten stellen. Als ik 200 km gepland heb de dag na een feestje moet ik afzeggen. Momenteel leef ik volgens de regel ‘de fiets en verder niets’”, lacht Folmer. “Gelukkig biedt Bain de nodige flexibiliteit om mijn tijd in te delen. Tegelijk is het werk als management consultant soms ook druk en onvoorspelbaar. Als het nodig is train ik in zo’n week net wat minder, zonder meteen overstuur te raken. Dat haal ik in de week erna dan weer in.” 

Voor Folmer is wielrennen tegelijkertijd een uitlaatklep en iets waar ze energie van krijgt. Een uitdaging als deze is voor haar een extreem voorbeeld van uit je comfortzone kruipen. “Ik geloof dat je alleen kunt groeien als je echt moeilijke uitdagingen stelt. Het geeft een grote kick als je iets voltooit waarvan je niet dacht dat het mogelijk was. Maar het geeft je ook zelfvertrouwen in andere situaties, onder meer tijdens werk. Het is iets waar ik op terug kan vallen en maakt me beter in wat ik doe.”


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup