Hieroo breidt vanuit Amsterdam uit naar Rotterdam en Enschede
Na een succesvolle periode in Amsterdam, slaat Hieroo nu ook zijn vleugels uit naar Rotterdam en Twente. De redactie van Consultancy.nl sprak met Jurgen Schut, directeur van Hieroo.
Met de oprichting van Hieroo in 2018 beschikt ook SeederDeBoer over een onafhankelijk label voor jong talent, dat zich specifiek richt op het inzetten van dit talent bij lokale organisaties. Jurgen Schut – sinds 2006 als partner verbonden aan SeederDeBoer – is directeur van Hieroo. Onder zijn leiding maakte Hieroo vanuit Amsterdam een vliegende start. Schut legt uit hoe dat komt: “We werken consequent vanuit onze missie: iedere dag werken aan een betere stad van morgen. Die aandacht leggen we in elke stap. Het is vooral die bevlogenheid die bijdraagt aan de vliegende start. Dat zit ook bij iedereen diep in de genen. Bij de talenten, bij de leads en bij mij.”
Schut benadrukt daarnaast dat ook het hebben van goede partners heeft bijgedragen aan het succes van Hieroo: “Denk bijvoorbeeld aan Sioo, dat voor ons het opleidingsprogramma heeft ontwikkeld, maar ook aan het ‘Presencing Insitute’, waarmee we samenwerken op het gebied van sociale innovatie. Eveneens maken we gebruik van de kennis en ervaring van SeederDeBoer. Op vele vlakken ondersteunt het moederbedrijf ons: van opleiding tot operationele processen, van kennisdeling tot het netwerk en van werving tot de bedrijfsvoering. Het is fijn dat we van de kennis- en ervaringsschatkist van SeederDeBoer gebruiken kunnen maken als dat nodig is.”
Langetermijnplannen
Het doel van Hieroo is bouwen aan lokale betrokkenheid en dit ook naar de buiten uitdragen. Schut zet uiteen hoe deze aanpak in elkaar steekt: “Bij ons staat ‘lokaal voor lokaal’ altijd voorop. Zo is de Hieroo-fiets onze reiskostenregeling. Verder bouwen we het talentennetwerk, de zogenaamde ‘talent circle’, op lokale wijze op. Onze trainees ontmoeten elkaar in de stad tijdens ‘meetups’ en op het daarvoor ingerichte digitale platform. Daarnaast werken ze aan sociale innovaties bij verschillende lokale opdrachtgevers. Zo zijn we bijvoorbeeld nu in Amsterdam bezig met het verbeteren van de transitie van jongeren uit de jeugdhulp naar volwassenheid.”
Omdat het erg goed gaat met de vestiging in Amsterdam, heeft Hieroo besloten om ook vestigingen te openen in Rotterdam en Enschede. Schut licht de keuze voor de havenstad toe: “Rotterdam is een logische keuze omdat het na de regio Amsterdam de grootste lokale markt in Nederland is. Daar moeten wij als Hieroo dus ook zitten, dat lijkt me duidelijk.”
Enschede, dat iets minder dan 160.000 inwoners kent, is de elfde stad van ons land en daarmee op het eerste oog een opmerkelijke keuze. Schut geeft toelichting: “De gemeente Enschede heeft ons benaderd of we ons daar als werkgever willen gaan vestigen, met name om hoogopgeleid talent te behouden of terug te halen naar de regio.” Naast Enschede en Rotterdam staan dit jaar ook Zwolle en Groningen op de agenda, zegt Schut: “Volgende jaar is er weer ruimte voor andere steden. We hebben ambities om ons in iedere stad te vestigen waar een hogeschool of een universiteit zit. En dat willen we graag in vijf jaar tijd realiseren.”
Hiernaast koestert Hieroo ook een andere ambitie: een betere wereld creëren. Schut legt uit waar dat in de praktijk op neerkomt: “De opdrachten waaraan trainees werken dragen op een inhoudelijke wijze bij aan onze maatschappelijke doelstelling. Zo ontwikkelen de Hieroo-talenten zich tijdens de opdrachten op persoonlijk vlak, terwijl ze eveneens organisaties in de stad ondersteunen bij het realiseren van sociale innovaties. En dat blijkt allemaal op rolletjes te lopen, waardoor ik geloof dat onze talenten ambitieus, slim en leergierig zijn. En misschien wel even belangrijk: het zijn young professionals die met veel enthousiasme willen werken aan opdrachten.”
Unique selling point
Naast dat SeederDeBoer het label Hieroo lanceerde, hebben ook verschillende andere adviesbureaus de afgelopen jaren een dochteronderneming opgericht om een jongere generatie consultants een podium te geven. Zo riep de Galan Groep enige tijd geleden GalanNXT in het leven en zette Innergo in 2016 Bewegin in gang. Bovendien zijn er daarnaast – zowel in de adviesbranche als daarbuiten – zeer veel verschillende traineeshipprogramma’s te vinden. Wat dat betreft is er geen chronisch tekort aan opleidingstrajecten voor young professionals.
Schut legt uit wat het programma van Hieroo uniek maakt: “Bij ons wordt professionalisering en ontwikkeling echt onderstreept door het intensieve en hoogstaande programma van Sioo. Gedurende vijfentwintig dagen, waarin deelnemers onder meer acht bootcamps van tweeënhalf dag per stuk doorlopen, worden onze trainees zeer goed begeleid in de eerste fase van hun nog prille carrière. Uit ervaring blijkt dat de combinatie van opdrachten doen, leren, de stad ontdekken, onderdeel zijn van een talentnetwerk en bijdragen aan sociale innovatie een enorme pre is voor onze talenten. Ik ken eerlijk gezegd geen beter programma dan het onze.”
Lees ook: Metro ging langs bij Hieroo en sprak met vijf trainees.