Capgemini voegt advies, digital en creative takken samen in Capgemini Invent

12 september 2018 Consultancy.nl

Capgemini heeft zijn consulting, digital en creative activiteiten verenigd in een enkel merk. De nieuwe unit, Capgemini Invent, bundelt de expertise in technologie en data science van Capgemini Consulting, LiquidHub, Fahrenheit 212, Idean, Adaptive Lab en Backelite, om samen een adviesgroep te vormen van meer dan 6.000 medewerkers, gevestigd in meer dan 30 kantoren en in 10 creatieve studio’s wereldwijd.

Het besluit om de transitie te maken naar één apart merk volgt, volgens Paul Hermelin, Bestuursvoorzitter en CEO van Capgemini, een wereldwijde ICT dienstverlener met ongeveer 200.000 professionals en een omzet van €12.8 miljard, uit de “behoefte te profiteren van de multidisciplinaire kracht van consultancy en innovatie, aangevuld met de expertise in technologie en data science”. Hermelin: “We hebben Capgemini Invent opgericht om aan de vraag van klanten naar geavanceerde digitale diensten te voldoen.”

De topman voegt toe: “Deze geïntegreerde wereldwijde business line vormt de perfecte combinatie tussen onze specialistische capaciteiten en expertises, die nodig zijn om nieuwe digitale oplossingen en toekomstige bedrijfsmodellen te ontwerpen, creëren en te testen. De kracht van onze bredere business zorgt er bovendien voor dat we deze oplossingen snel kunnen implementeren en opschalen.”

Digitale verandering

Cyril Garcia, voormalig CEO van Capgemini Consulting en de huidige topman van Capgemini Invent, geeft aan dat de lancering van het bredere merk op een tijdstip komt, waarop bedrijven meer dan ooit te maken krijgen met digitale verandering. Binnen alle dimensies van de waardeketen van een organisatie, van primaire processen tot de backoffice of zelfs outsourcingmodellen en partnerships van ecosystemen, zorgt digitalisering ervoor dat strategieën en operationele modellen ingrijpend veranderen. Ongeacht naar welk deelgebied van digitale verandering wordt gekeken – of dit nu Internet of Things, blockchain, robotisering of Industry 4.0 is – wijzen diverse onderzoeken van economen en academici allemaal naar de strategische en operationele voordelen die door het omarmen van slimme technologieën gerealiseerd kunnen worden.

Capgemini voegt advies, digital en creative takken samen in Capgemini InventOok uit vorig jaar door Capgemini zelf uitgevoerd onderzoek, kwam naar voren dat bedrijven die vooroplopen in het omarmen van digital binnen hun bedrijfsvoering en organisatie –‘digital masters’ – significant hogere omzetten en winsten realiseren, ten opzichte van hun branchegenoten. Toch blijft het lastig om een onderscheidend digitaal concurrentievoordeel te bewerkstelligen – minder dan 20% van de organisaties uit het onderzoek, was hiertoe in staat.

Om een digital master te worden en de voordelen van digital ten volle te benutten, moeten organisaties tal van uitdagingen te lijf gaan, waaronder binnen de organisatie zorgen voor voldoende support vanuit en capaciteiten van het leadership. Ondanks de hoge investeringen in digitale inspanningen die vanuit management boards groen licht krijgen – volgens data van de IDC wordt tegen 2021 wereldwijd door organisaties voor zo’n $2 biljoen geïnvesteerd in digital – vond enkel 35% van ondervraagde leiders dat hun organisatie beschikt over de juiste leiderschapscapaciteiten. Iets minder van de helft van de respondenten denkt dat hun organisatie beschikt over de juiste digitale capaciteiten.

Capgemini Invent

De business units die samenkomen om Capgemini Invent te vormen zijn Capgemini Consulting, de management consultancypraktijk van Capgemini, LiquidHub, een customer engagement bedrijf dat in februari werd overgenomen voor £400 miljoen; Fahrenheit 212, een innovatie adviesbureau dat in het eerste kwartaal van 2016 werd ingelijfd; en drie creative design bureaus – Idean, Adaptive Lab en Backelite. Gezamenlijk zullen de adviseurs van Capgemini Invent “digital transformation-strategieën bedenken en ontwikkelen en tastbare digitale prototype en transformatieplannen leveren”, waarmee ze klanten helpen relevant, en hun concurrenten voor te blijven

Met meer dan 6.000 professionals die onder een geharmoniseerd merk werken, zal geprofiteerd kunnen worden van de veel grotere schaal, dan tot op heden mogelijk was. Door de stap wordt Capgemini Invent een van de grootste consultancypartijen van Europese origine. Ter vergelijking: Het met zijn hoofdkantoor in Nederland gevestigde BearingPoint telt ongeveer 4.500 werknemers, terwijl Het Franse Wavestone 2.800 en het van oorsprong Duitse strategie advieskantoor Roland Berger ongeveer 2.400 werknemers telt. Overige grote en gerenommeerde spelers in de markt, zoals Atos Consulting, L.E.K. Consulting en Simon-Kucher & Partners, zijn een stuk kleiner.

Het team van Capgemini Invent is intern ingericht rondom enkele grote functionele praktijken zoals Strategy, Organisation, Digital, Innovation, en People & Change, en rondom verschillende industry groups die alle belangrijke sectoren beslaan. Naast het functionele aanbod heeft het consultancykantoor zes geïntegreerde praktijken opgetuigd – werkvelden die voortbouwen op de gecombineerde capaciteiten van alle units. Deze praktijken zijn:

  • Innovation and Strategy: om een beeld te krijgen bij veranderingen binnen de organisatie en om toekomstige producten, services en businessmodellen te bedenken, ontwerpen en ontwikkelen.
  • Customer engagement: om bedrijven te helpen bij elke klantinteractie op waarde te sturen; zodat zij klantrelaties verbeteren en zo business transformatie stimuleren.
  • Future of Technology: om samen met klanten de mogelijkheden van opkomende technologieën te benutten door oplossingen op maat te creëren voor elke type business en sector.
  • Insight Driven Enterprise: maakt gebruik van geavanceerde data-analyse, artificial intelligence (AI) en automation technologieën om een financiële voorsprong te bereiken en strategische en real-time bedrijfsbeslissingen mogelijk te maken.
  • Operations Transformation: helpt om smart activiteiten te creëren door de supply chain, asset management en operationele processen opnieuw uit te vinden om zo uiteindelijk de productiviteit te verhogen en de time-to-market te verkorten.
  • People and Organization: om bedrijven te ondersteunen bij hun succesvolle transformatie en voor te bereiden op de toekomst door de cultuur, personeelsbezetting en vaardigheden in het leven te roepen, die nodig zijn voor zakelijk succes in het digitale tijdperk.

“Capgemini Invent helpt organisaties om het business potentieel van de digitale mogelijkheden te realiseren. Juist in Nederland is daar behoefte aan."
Marc Burger, CEO Capgemini Invent Nederland

Capgemini Consulting verlaat het toneel

Capgemini's beslissing om niet langer het merk Capgemini Consulting te voeren, zal menigeen in de adviesbranche de wenkbrauwen doen fronsen. Het merk geniet een sterke reputatie in de markt, zowel bij klanten als bij kandidaten die de markt willen betreden. In Frankrijk, Capgemini's thuismarkt, werd Capgemini Consulting onlangs nog door opdrachtgevers erkend als een van de topaanbieders van consultancydiensten en in het Verenigd Koninkrijk werd Capgemini Consulting door FT en Statista onlangs gekenmerkt als een top 50 management consulting kantoor,

Ook in ons land heeft de adviespraktijk een uitstekende reputatie. Zo wordt Capgemini Consulting gezien als een van de beste adviesbureaus voor strategisch en organisatieadvies. Ook vanuit recruitmentperspectief werd afgelopen jaar het Capgemini Consulting merk door Universum uitgeroepen tot een top-100 werkgever in vijf Europese landen, waarbij de bredere Capgemini-groep in de lijst stond binnen meer dan 20 landen.

Capgemini Invent Nederland

In Nederland zal Capgemini Invent geleid worden door Marc Burger, die in maart van dit jaar werd aangesteld als CEO van – toen nog – Capgemini Consulting. Burger licht de achtergrond van het nieuwe merk verder toe, specifiek vanuit een Nederlands perspectief: “Capgemini Invent helpt organisaties om het business potentieel van de digitale mogelijkheden te realiseren. Juist in Nederland is daar behoefte aan. Dat komt doordat in ons land de (zakelijke) dienstverlening en distributie dominant is in tegenstelling tot landen als Duitsland waar de maakindustrie de economie meer domineert. Deze sectoren worden nog meer beïnvloed door technologische ontwikkelingen als analytics, robotics en artificial intelligence. Denk aan chatbots bij de klantenservice of augmented reality, die je helpt visualiseren hoe kleding bij jou zal staan.”

Volgens de Nederlandse topman speelt Capgemini Invent in op een dringende behoefte van bedrijven: Zij zoeken naar het antwoord op de complexe vraag: ‘what’s next?’ Zo’n vooruitziende blik is van cruciaal belang voor leiders die willen weten waar en hoe ze moeten investeren in hun bedrijf. Die behoefte heeft nu zijn hoogtepunt bereikt: het wordt een nijpende kwestie.” Een reden hiervoor is volgens Burger dat IoT andere technologieën verbindt, wat leidt tot nieuwe waardeketens en ecosystemen. Hiervoor waren al deze technologieën nog geïsoleerde oplossingen. Burger: “Nu alles samenkomt, groeit het aantal mogelijkheden explosief. Daarnaast zijn deze technologieën niet langer het domein van de CIO; de hele business accepteert en omarmt deze ontwikkelingen nu de voordelen duidelijker worden.”

Waardecreatie en adoptie leidend

Tot slot stelt Burger dat organisaties het stadium van proofs-of-concept inmiddels voorbij zijn: “Het is nu de uitdaging om uit te groeien tot scaleups en innovaties bedrijfsbreed te implementeren om het volledig businesspotentieel te benutten.” Dit vereist volgens hem een andere aanpak: “Een aanpak waarin waardecreatie en adoptie leidend is. Capgemini Invent wil klanten daarom uitrusten met oplossingen voor bedrijfsproblemen, hen helpen om de ontwikkeling van ideeën tot prototypes te versnellen en hen ondersteunen om die prototypes vervolgens met de kracht van de Group op te schalen tot producten en diensten die nieuwe inkomsten kunnen genereren, klantenbinding vergroten en een duurzame groei stimuleren.”

Hoewel de stap in principe niet meer is dan herindeling van de interne capaciteiten, zal Capgemini de komende maanden hard moeten werken om zijn reputatie in de markt op te bouwen. Garcia benadrukt ten slotte dat de nieuwe naam de bredere capaciteiten van de organisatie beter weerspiegelt: “Het draait vandaag de dag niet enkel om het advies geven aan klanten over digitale innovatie en transformaties, maar ook om het ontwerpen, bouwen, opereren en overdragen van expertise, om hen te helpen bij het heruitvinden van hun core business – naast het uitvinden en implementeren van geheel nieuwe processen, producten en diensten.”

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup