BearingPoint laat studenten telecom-bedrijfsmodellen heruitvinden

31 augustus 2018 Consultancy.nl

BearingPoint nodigde recent studenten van de Universiteit Leiden uit op het kantoor in Amsterdam. Daar konden de jongelingen hun ideeën pitchen over hoe de telecommunicatiemarkt innovatie zou kunnen omarmen in hun inspanningen om voorop te blijven lopen. 

“Wat is een betere manier voor studenten om hun eigen mening te leren ontwikkelen, strategische analyses uit te voeren en andere manieren van werken te ervaren dan deze facetten in een echte bedrijfsomgeving te toetsen?”, stelt David Bergsma, Senior Manager bij BearingPoint, een internationaal opererend managementadviesbureau. Een groep van 25 studenten – die allemaal het programma ‘Computer Science & Economics’ volgen aan de Universiteit Leiden – werd voorbereid op haar activiteiten bij het adviesbureau aan de hand van een gastcollege van Bergsma over de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen de telecomsector. 

Tijdens de lezing, die onderdeel was van vak het vak ‘Orientation Informatics & Economics’, sprak Bergsma over de waardeketen van de telecomindustrie – van de vereiste infrastructuur tot aan de diensten en content die aan klanten worden geleverd. Een diepe duik in de binnenste lagen van een telecomprovider liet de studenten zien op welke wijze business en technologie sterk met elkaar verbonden zijn. Bergsma eindige het gastcollege met het ‘eTOM-model’, een bedrijfsmodel voor de telecomindustrie “Het gastcollege gaf me meer inzicht in de vele verschillende spelers in de telecomsector en hoe de verschillende lagen in de sector met elkaar verbonden zijn”, aldus Renée Boot, een van de studenten aanwezig was bij de voordracht van Bergsma in de aula van de Universiteit Leiden. 

Naast dat de Senior Manager de lezing verzorgde, werden de studenten uitgenodigd voor een bedrijfsbezoek op het kantoor van BearingPoint in Amsterdam. Tijdens die dag bogen ze zich over een vraagstuk; een typische consultingactiviteit die studenten doet beseffen hoe het is om te werken in de adviesbranche. In de casus, die de studenten voorafgaand aan de dag hadden voorbereid, stond het heruitvinden van het bedrijfsmodel van een telecomprovider centraal, waarbij er ook aandacht was voor de wijze waarop dit in verband staat met het operationele model van het telecombedrijf.

BearingPoint laat studenten telecom-bedrijfsmodellen heruitvinden

Het begin van het bedrijfsbezoek stond voor de studenten in het teken van het pitchen van hun ideeën. De rest van de dag was gericht op het doorvertalen van de vereisten uit het bedrijfs- en operationeel model naar toepassingen en technologieën. Met behulp van onder meer post-its, flipcharts en markers werkten teams van studenten samen om zogezegd het ei van Columbus te vinden; een (technische) oplossing die op zichzelf simpel is maar wel grote positieve gevolgen heeft. Om de studenten extra te inspireren, organiseerde BearingPoint een sessie over kunstmatige intelligentie. De dag eindigde met afsluitende presentaties, waarbij studenten spraken over hun gevonden oplossingen, onder ander door hun bedrijfs- en operationele modellen toe te lichten. 

De telecomsector is een van de grootste expertisegebieden van BearingPoint. Het adviesbureau werkt voor grote organisaties zoals BT, Eircom, O2, Orange, Tele2, T-Mobile, Telefonica, Vodafone en Ziggo. Het ondersteunt deze partijen met diensten op het gebied van operationele strategie, organisatie, marketing & verkoop, innovatie, prestatieverbetering en digitale transformatie. BearingPoint biedt de sector ook intellectueel leiderschap, met als nieuwste bijdrage de constatering dat partnerschapsmodellen in het bredere ecosysteem van de telecomindustrie nog steeds moeten bewijzen dat ze het zo gehypte rendement gaan leveren.

Persoonlijke bevindingen

“Bij BearingPoint leerden we onder andere hoe we het Business Model Canvas* moeten gebruiken, waardoor het een stuk gemakkelijker te begrijpen werd”, blikt Boot terug op het bedrijfsbezoek. “Wanneer je met dit soort modellen werkt, kan het ingewikkeld zijn, maar door het te visualiseren zoals we die dag deden, werd het veel leuker. We moesten ook presentaties geven, wat in het begin een beetje eng was, maar het zorgde er wel voor dat we goed voorbereid waren op onze eindpresentatie.” 

Tyron Offerman, Senior Business Consultant bij BearingPoint en tevens als docent verbonden aan de Universiteit Leiden, legt uit hoe nuttig het voor studenten is om en keer op bezoek te gaan bij een bedrijf: “Als docent probeer ik altijd minstens één bedrijfsbezoek op te nemen in mijn cursussen. Deze bedrijfsbezoeken zijn geweldig voor de motivatie van studenten, ze vinden het echt leuk om de interne werking van organisaties te zien en een deel van de theorie in de praktijk te brengen. Een dergelijke ervaring biedt studenten een theoretische basis, maar laat ze daarnaast ook enkele beperkingen zien van de theorie wanneer deze in de praktijk wordt gebracht.” 

Bergsma vult zijn collega aan en benadrukt het belang van de dag: “Als student of toekomstige consultant is het belangrijk om de drijvende factoren van zowel het bedrijf als de technologie te begrijpen. Het is essentieel om goed inzicht te hebben in de waardeketen, de bedrijfsmodellen van organisaties binnen die keten, de rol die technologieën spelen bij succesvol zijn en de capaciteiten die een organisatie moet bezitten. Dit vereist een holistische visie die kan worden ondersteund door proces- en technologieraamwerken zoals eTOM en TAM.” 

“Het was erg leuk om BearingPoint te bezoeken en het was interessant om zulke geweldige mensen te horen spreken en om vragen te kunnen stellen. Al met al was het een leuke ervaring”, vertelt Boot tot besluit.

Lees ook: Telecomspecialist Naumac sluit partnership met Flint International. 

* Het Business Model Canvas is een model voor strategisch management om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaande in kaart te brengen.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zanders Zestgroup

Meer nieuws over