Klippa-app helpt consultants bij opslaan en declareren van bonnen
In 2015 werd een groep ex-consultants door hun frustraties uit de dagelijkse praktijk ertoe gebracht Klippa te lanceren, een app die facturen en bonnen digitaal opslaat onder het motto ‘nooit meer een bon kwijt’. De app is bedoeld voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers en moet uitkomst bieden voor consultants, werkgevers, werknemers en opdrachtgevers. Twee jaar na de introductie is de app inmiddels meerdere keren bekroond vanwege zijn innovatie karakter.
Voor consumenten biedt Klippa een eenvoudige oplossing voor een oud probleem: het kwijtraken van bonnetjes. Met de app kunnen gemakkelijk foto’s van bonnetjes worden gemaakt, waarna deze kunnen worden ingedeeld in mappen en op één plek bewaard blijven in de cloud. De app biedt daarnaast ook uitkomst voor consultants en andere zakelijke gebruikers. De bedenkers van de app – Jeroen Bobbeldijk (CTO), Robert-Jan Verheggen (COO), Yeelen Knegtering (CEO) en Pieter-Paul van der Meer (CCO) – liepen tijdens hun werk als adviseur aan tegen de omslachtige handelingen rondom declaraties. “We hebben vervolgens besloten hier een simpele oplossing voor te maken die handmatige handelingen tot een minimum beperken”, aldus de oprichters.
De app stelt professionals in staat snel en efficiënt declaraties te verwerken, waarmee de bespaarde tijd aan nuttigere zaken kan worden besteed. De app is in het bijzonder geschikt voor consultants, die veelvuldig onderweg zijn: “Je kunt de app overal en altijd gebruiken. Je declaraties kunnen niet meer kwijtraken, je hebt altijd inzicht in de status van elke declaratie en de boninformatie lezen we automatisch uit. Je ben dus geen tijd meer kwijt aan overtikken”
Klippa Pro
Terwijl adviesbureaus in toenemende mate zelf tools bieden aan hun adviseurs om ze te helpen met het indienen van declaraties, doen ze er volgens de oprichters goed aan de pro-versie van Klippa te omarmen, die wordt aangeboden voor €3,99 per maand of €34,99 per jaar, en waarmee de tekst op een bonnetje automatisch wordt herkend en in de app wordt gezet. “Wij bieden een oplossing met ingebouwde scan en herken. Daardoor is er automatische data-extractie en kan direct een boeking in de boekhouding gemaakt worden. Zo is er voor niemand onnodig handwerk zoals het overtikken van bonnen.”
Naast het exporteren naar PDF, behoort in de pro-versie ook het exporteren naar Excel-bestanden tot de mogelijkheden. Verder is het met de app eenvoudig om werk en privé van elkaar gescheiden te houden. Gebruikers kunnen al hun facturen opslaan en kiezen vervolgens zelf welke documenten daarvan ter declaratie bij de werkgever of opdrachtgever worden ingediend. Daarnaast maakt Klippa het mogelijk om documenten met mappen en tags van elkaar gescheiden te houden.
Ook biedt Klippa white-label opties en custom koppelingen waarmee de app helemaal naar wens kan worden ingericht: “Zo ben je met Klippa altijd goedkoper en beter uit dan door het zelf te maken”, aldus de bedenkers, waarvan er drie een achtergrond hebben in informatiekunde en één in de marketing. Verheggen zei eerder in gesprek met platform Emerce: “Bij Klippa hebben wij een hecht team. Het is geweldig om de vooruitgang te zien en de gebruikersgroei van onze app. Wij zijn trots op de functionaliteiten die wij hebben weten te ontwikkelen, waarmee de app zorgt voor een hoop gemak bij zakelijke gebruikers als adviseurs.”
30 miljoen kilo
Klippa biedt sinds kort nog een nog een handige aanvulling op de app. Met de nieuwe KlippaCast, een klein universeel kastje dat winkeliers voor zo'n €80 kunnen aanschaffen, “is de papieren kassabon voorgoed verleden tijd”, aldus Knegtering. De digitale bon gaat dan rechtstreeks van de KlippaCast naar de telefoon van de klant zodat er geen papierverspilling meer is. Knegtering vertelt dat de papieren bon alleen al in Nederland jaarlijks zorgt voor 30 miljoen kilo afval: “Daarnaast wordt door de productie ook nog eens 13 miljoen liter olie en 55 miljoen liter water verspild. Dat dit vandaag de dag nog gebeurt, in een tijd waar iedereen vrijwel alles digitaal doet, is niet uit te leggen."
In zijn duurzaamheidsstreven heeft Klippa er ook aan gedacht bomen te planten ter compensatie van de productie van KlippaCast. Knegtering: “Op die manier werken we 100% CO2-neutraal. Het bedrag voor de CO2-compensatie zit zelfs al in de prijs van het kastje verwerkt. Gebruikers kunnen via Klippa dus direct starten met het CO2-neutraal uitgeven van bonnen!”
KlippaCast werd afgelopen jaar gekozen als een van de elf winnaars die mee mochten doen aan het Amsterdamse Startupbootcamp Fintech & CyberSecurity global accelerator-programma. Na een week van presentaties en productdemo’s was KlippaCast de enige Nederlandse app die zich staande hield in een veld van meer dan 500 aanmeldingen. Hiermee kreeg KlippaCast toegang tot honderden ervaren mentoren, kantoorruimte in Amsterdam en de mogelijkheid om te pitchen voor honderden tech influencers en investeerders. Bovendien ontving de startup een investering van €15.000 en ondersteuning van diverse partners, waaronder adviesbureaus PwC en Capgemini en een aantal banken en verzekeraars.