Deloitte zet AI in voor strategische marktanalyses en benchmarks

15 januari 2018 Consultancy.nl

Accountants- en adviesorganisatie Deloitte kan dankzij een nieuwe dienst in een oogwenk strategische marktanalyses en benchmarkrapporten produceren. Het geheim achter DeloitteSmartReports.com: kunstmatige intelligentie. Zo kunnen honderdduizenden datasets worden doorgespit om op maat gemaakte rapporten te verschaffen aan stakeholders uit alle gelederen, die nieuwe strategieën willen ontwikkelen of hun bedrijfsvoering willen optimaliseren. En dat allemaal voor een fractie van de prijs van een (menselijke) adviseur.

De opkomst van technologie wordt door velen beschouwd als bedreiging voor de werkgelegenheid. Intelligente machines en robots zijn in staat steeds meer taken over te nemen van mensen. Een van de gebieden waar kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) nog voor veel onaangeboorde waarde kan zorgen, is op het gebied van het bieden van baanbrekende inzichten. De koplopers op het gebied van Big Data maken hier vandaag de dag al gebruik van in de praktijk: Booking.com weet voortdurend waar zijn bezoekers zich bevinden en wat hun gedragsvoorkeur is, zodat hen een op maat gesneden product of dienst kan worden geboden, terwijl KLM AI inzet binnen zijn customer service-omgeving om een beter beeld te krijgen van reizigers. 

Op een meer strategisch niveau is te zien dat multinationals uit diverse branches gebruikmaken van de kracht van Big Data – gecombineerd met analytics, process mining en AI – om ze te helpen tot slimme strategische inzichten te komen. Die inzichten kunnen worden gebruikt om de bedrijfsvoering te verbeteren. Volgens een recent onderzoek van Gartner is de volwassenheid van bedrijven die gebruikmaken van AI, hoewel de technologie nog altijd in zijn kinderschoenen staat, de laatste twee jaar met enorme sprongen vooruitgegaan.

Ewout Bolhuis, Director bij Deloitte Innovation in Nederland, herkent de trend uit zijn eigen organisatie. Met een team van meer dan 1.000 consultants, is Deloitte een van de grootste adviesbureaus van Nederland, en een groot deel van de vandaag de dag verrichte werkzaamheden wordt uitgevoerd bij klanten die op zoek zijn naar ondersteuning in hun inspanningen ten behoeve van een digitale transformatie: “Data en inzichten spelen hierin een cruciale rol, aangezien het de bloedlijn van kennis vormt en daarmee de richting waarin verandering dient plaats te vinden”, aldus Bolhuis.

DeloitteSmartReports.com

DeloitteSmartReports.com

Gedurende de afgelopen jaren merkten Bolhuis en het team van Deloitte Innovation – de praktijk van het advieskantoor die de vrijheid geniet om nieuwe innovatieve concepten te ontwikkelen die aansluiten op de toekomstige vragen van klanten – nog een andere trend op. Terwijl bedrijven beter worden in het genereren van eigen inzichten, zijn ze er tegelijkertijd steeds meer in geïnteresseerd deze te delen met andere markt- of branchepartijen. En voor die bedrijven die er, aan het andere eind van het spectrum, juist mee worstelen om efficiënt inzichten te genereren – wat geldt voor veruit het grootste gedeelte van alle ondernemingen – is er veel behoefte om de benodigde expertise op een gemakkelijke en kostenefficiënte manier te verkrijgen.

“Onze consultingpraktijk voorziet klanten al jaren van marktanalyses, benchmarkrapporten en strategische inzichten”, stelt Bolhuis. Wat vandaag de dag nieuw is, geeft hij aan, is dat technologie het mogelijk maakt dit proces volledig te automatiseren. Dit zorgt voor verschillende klantvoordelenzo worden rapporten direct verkrijgbaar en, ook niet onbelangrijk, een stuk betaalbaarder. En dus werd vanuit Nederland begonnen aan de ontwikkeling van DeloitteSmartReports.com. Bolhuis: “Bij DeloitteSmartReports.com kan iedereen op elk moment van de dag benchmarkingrapporten op maat kopen die inzichten geven in een industrie of bedrijf.”

Op dit moment kan DeloitteSmartReports.com drie typen rapporten produceren: industry-rapporten (een gedetailleerde analyse van een sector), company versus industry-rapporten (benchmarken van een bedrijf tegen een branche) en company versus peers-rapporten (benchmarken van een bedrijf tegen een geselecteerd aantal bedrijven, bijvoorbeeld de concurrentie). De inzichten zijn verzameld uit meer dan 100.000 jaarverslagen van ruim 20.000 ondernemingen, en dagelijks wordt de database aangevuld met nieuwe jaarverslagen om de laatste informatie bij bedrijven te weerspiegelen.

Naast dat er gebruik kan worden gemaakt van de standaardinformatie uit jaarverslagen, heeft DeloitteSmartReports.com ook een ‘smart engine’, die relevante kwalitatieve informatie kan vinden in rapporten, zoals bijvoorbeeld genoemde risico’s, die vervolgens kunnen worden omgezet in fact-based analyses. Met behulp van natuurlijke taalverwerking kan het systeem alinea’s herkennen en begrijpen en zo “een completer rapport tot stand brengen.” De rapporten worden gegenereerd door middel van kunstmatige intelligentie, waarbij de designers volgens Deloitte het systeem zo hebben ontworpen en regels hebben ingebouwd in het algoritme, dat de “hoge kwaliteit en nauwkeurigheid” gewaarborgd kan worden.

Het uiteindelijke rapport telt doorgaans zo’n 24 tot 28 pagina’s. Het rapport wordt – in deze tijd van ‘quick managment decision making’ – ondersteund door state-of-the-art infographics, zodat managers in een oogwenk kunnen zien hoe het met hun bedrijf of industrie gesteld is. Maar wat staat er dan in zo’n rapport? Bijvoorbeeld hoe de omzet, winstgevendheid en kosten binnen de branche zich over de afgelopen vijf jaar hebben ontwikkeld en wat de belangrijkste factoren zijn die hieraan ten grondslag liggen. Of hoe een bepaalde onderneming presteert in vergelijking met andere spelers in de markt. Of wat de twintig grootste risico’s zijn voor een bedrijf.

Risk Scan, Strategy Scan, Security Scan

Nieuw businessmodel?

Maar snijdt Deloitte zichzelf zo niet in de vingers door zijn omzetten te kannibaliseren? Wanneer het op dataverzameling aankomt, een van de eerste stappen in strategische advisering, is Deloitte namelijk een van de marktleiders. Door dit onderdeel van de adviesketen voor veel minder geld aan klanten beschikbaar te stellen, riskeert het bureau mogelijk een deel van zijn inkomsten mis te lopen. Bolhuis stelt dat dit inderdaad onmiskenbaar een gevolg is van de stap, maar wijst op de visie van Deloitte, die gericht is op het bieden van de beste dienstverlening en ervaring aan klanten. “Hiermee maken we een bepaald stuk van de strategische werkzaamheden beter, sneller, gemakkelijker en goedkoper.”

Desalniettemin zit er wel degelijk ook een businesslogica achter de ontwikkeling. Een simpele rekensom leert dat, als DeloitteSmartReports.com zich inderdaad weet te nestelen als een serieuze speler in de markt voor automatisch gegenereerde rapporten, hiermee een enorm omzetpotentieel wordt aangeboord voor het kantoor. "Normaal gesproken kost het maanden en duizenden euro’s om dit soort rapporten te maken, maar dankzij kunstmatige intelligentie kunnen we een betaalbaarder alternatief bieden dat uiteraard voldoet aan de kwaliteit die mensen van Deloitte gewend zijn. En omdat het product betaalbaarder is, kunnen we de dienstverlening beschikbaar stellen aan een veel grotere groep klanten”, aldus Bolhuis.

De innovatie beperkt zich geenszins tot de Nederlandse landsgrenzen. “DeloitteSmartReports.com is makkelijk schaalbaar, we kunnen onze producten leveren aan iedereen, waar die persoon zich ook bevindt”, stelt Bolhuis. In de internationale Deloitte-organisatie wordt de ontwikkeling ook nauwlettend in de gaten gehouden. De wereldwijde adviesmarkt is naar schatting ongeveer €250 miljard waard en analisten spreken nu al een aantal jaren over de bedreiging die automatisering zal vormen voor wat traditioneel een solide onderdeel van de branche vormt.

McKinsey Solutions

Naar verwachting zullen bedrijven die erin slagen nieuwe markten aan te boren, zoals digital of cybersecurity, of om gehele nieuwe markten te openen, als winnaars overblijven. Dit is precies wat Deloitte probeert te bewerkstelligen met DeloitteSmartReports.com, in een stap die veel wegheeft van de wijze waarop McKinsey & Company met behulp van zijn McKinsey Solution-tak zijn klanten van ‘continious insights’ verschaft.

Quote Ewout Bolhuis

Toen het strategy consultancykantoor McKinsey Solutions lanceerde, vormde dit een radicaal vertrek van het kernaanbod. Terwijl het adviesbureau al decennia human capital-gerelateerde diensten verleent, richt de midden in de crisis opgerichte McKinsey Solutions-tak zich in plaats daarvan op de bij de klant aanwezige technologie en analytics. Vandaag de dag heeft de Solutions-afdeling McKinsey in staat gesteld om niet alleen zijn marktpositie te verdedigen (extra omzet en het behouden van de ‘top of mind’-status), maar ook – en nog belangrijker – om de disruptor te worden in plaats van de disrupted. Inmiddels biedt McKinsey Solutions meer dan zeventig oplossingen voor uiteenlopende sectoren en vakgebieden.

Bolhuis onderkent dat DeloitteSmartReports.com overeenkomsten vertoont met het model van McKinsey, of dat van enkele van de leidende onderzoeks- en analistenbureaus, maar wijst ook op wat de dienst van Deloitte onderscheidend maakt: “We hebben het volledige proces geautomatiseerd. De klant kan het rapport bestellen, betalen en ontvangen zonder dat daar een mens aan te pas hoeft te komen.” Daarnaast heeft DeloitteSmartReports.com een gerichte benadering, waarbij wordt geconcentreerd op slechts drie typen van strategische benchmarks. De gedachte hierachter is volgens Bolhuis simpel: “Als je succesvol wilt zijn op het web kun je beter één ding ontzettend goed doen en leren hoe het werkt”.

Gevraagd naar de toekomstplannen, zegt Bolhuis dat het eerste doel is om meer klanten de tool te laten gebruiken.DeloitteSmartReports.com is pas sinds november 2017 voor externe klanten actief, maar heeft al veel aandacht getrokken.” Parallel hieraan is Deloitte’s team van datawetenschappers druk bezig de functionaliteit verder uit te breiden door ook patentrapporten toe te voegen. "Deze rapporten zijn de perfecte aanvulling op ons huidige assortiment, omdat je zo kunt zien in welke gebieden andere bedrijven willen innoveren.”

Nog verder vooruitkijken wil Bolhuis vooralsnog niet. Hij is zich er echter wel degelijk van bewust op een potentiële goudmijn te zitten. De tijd zal leren of het Deloitte’s door AI geschreven rapporten gaat lukken om een vaste plek te bemachtigen in de keten die tot dusver volledig wordt gedomineerd door menselijke consultants.

Nieuws

Meer nieuws over