BDO, Rabo en ECFB presenteren resultaten familiebedrijvenonderzoek

14 februari 2017 Consultancy.nl

Morgen, tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam, presenteren BDO, Rabobank en het Erasmus Centre for Family Business (ECFB) de eerste resultaten van hun in 2016 gestarte familiebedrijvenonderzoek. Strategieverandering na generatiewisseling vormt het centrale thema van de wetenschappelijke studie. 

Slechts 30% tot 35% van familiebedrijven overleeft de eerste generatiewisseling en minder dan 5% overleeft de derde. “Bovendien daalt de winstgevendheid van familiebedrijven alarmerend na iedere opvolging”, stelt professor Pursey Heugens, Professor of Organisation Theory, Development & Change aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en mededirecteur van het ECFB*.

De volgens Heugens “verontrustende” cijfers vormden afgelopen jaar de aanleiding voor nader onderzoek naar de organisatie, strategie en governance van familiebedrijven. Om meer inzicht te krijgen in de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor familiebedrijven in Nederland sloot BDO vorig jaar een partnership** met Rabobank en het ECFB. In het eerste jaar van het langjarige samenwerkingsverband hebben de onderzoekers met name gekeken naar het proces van waardeoverdracht, de manier waarop de wisseling van de wacht binnen familiebedrijven plaatsvindt en de impact daarvan op de cijfers.

“Ons doel is om jaarlijks tot nieuwe inzichten over het familiebedrijf te komen, om zo beter te begrijpen wat familiebedrijven uniek en soms letterlijk onnavolgbaar maakt. Ongeacht de branche hebben deze ondernemers namelijk allemaal de gemeenschappelijke dimensie van het familiebedrijf; het is niet alleen maar je baan, maar als ware een verlengstuk van je persoonlijke identiteit”, zei Heugens in 2016 in aanloop naar het onderzoek.
BDO, Rabo en ECFB presenteren resultaten familiebedrijvenonderzoekHet onderzoek van de partners, dat zich voornamelijk richtte op het thema strategieverandering na generatiewisseling, keek onder meer naar de familiewaarden binnen bedrijven: “Familiewaarden zijn nauwelijks financieel te waarderen; toch spelen ze vaak een belangrijke rol binnen familiebedrijven. Belangrijke vragen hierbij zijn bijvoorbeeld: Hoe gaan familiebedrijven om met deze waarden wanneer de volgende generatie klaar staat om het bedrijf over te nemen? En wat voor effect heeft dit op de continuïteit van deze bedrijven?”

Morgen, tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam, zal Heugens samen met BDO en Rabobank de eerste uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek familiebedrijven presenteren en de verschillende manieren van waardeoverdracht toelichten. Na de presentatie zal er uitgebreid gelegenheid zijn om met Heugens, familiebedrijvenspecialisten Joost Vat (Partner bij BDO Advisory)*** en Mirelle Pennings (Rabobank) dieper in te gaan op de resultaten van het onderzoek. Tevens is er de mogelijkheid tot het voeren van 1-op-1-gesprekken, waarin de laatste ontwikkelingen op het gebied van familiewaarden verder besproken kunnen worden. 

* Het Erasmus Centre for Family Business (ECFB) is een universitair centrum dat zich uitsluitend toespitst op de doelgroep familiebedrijven.

** Voor BDO is het familiebedrijven segment een van de belangrijkste doelgroepen voor zijn dienstverlening. BDO en Rabobank werken al jaren samen op het gebied van familiebedrijven en stonden onder meer aan de basis van het Nederlands Centrum voor Familiebedrijven (NCFB). Door deze nieuwe samenwerking met het ECFB werd NCFB vorig jaar opgeheven en is laatstgenoemde overgegaan in het nieuwe partnership.

*** Tijdens het BDO Bedrijvencongres eind 2016 lichtten Heugens en Vat met een interactieve presentatie al een tipje van de sluier op, met het oog op de onderzoeksresultaten.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup