6 vragen aan Tom Kastelein, topman van Delta Capita Benelux
Na enkele jaren werkzaam te zijn geweest binnen de bankensector sloot Tom Kastelein zich in de zomer van 2013 aan bij Delta Capita, een adviesbureau voor de financiële sector. Sinds begin 2014 staat hij aan het roer van de Benelux praktijk van het Britse bureau en is hij verantwoordelijk voor de verdere uitbouw van de dienstverlening.
In lijn met de ambitieuze groeiagenda heeft Kastelein grootse plannen voor Delta Capita in de Benelux. Consultancy.nl stelde zes vragen aan de topman over wat Delta Capita doet, hoe Delta Capita zich onderscheidt, en hoe hij denkt de plannen waar te kunnen maken.
Je geeft nu bijna drie jaar leiding aan Delta Capita Benelux. Hoe heeft het bureau zich in deze periode ontwikkeld?
In de afgelopen 3 jaar is er binnen Delta Capita Benelux een hoop veranderd. We zijn gestart vanuit de ambitie om een internationaal boetiek consultancybedrijf te bouwen. Met het winnen van een grote opdracht bij één van de grootbanken in 2013 werd Delta Capita Benelux een feit.
Toen ik binnenkwam stonden we letterlijk aan de start van het opbouwen van ons kantoor. Van werken vanuit flexibele kantoorruimte, een onbekende naam en voornamelijk Engelse collega’s hebben we ons ontwikkeld tot een gevestigde naam met een eigen kantoor, een lokaal Benelux team en zetten we nu in op verdere groei.
Naast de ontwikkelingen op nationaal gebied dragen wij vanuit het Benelux team ook bij aan het realiseren van onze internationale ambities. Delta Capita Group wil bekend staan als een toonaangevende consultancy met specifieke kennis en vaardigheden, die we aanbieden vanuit ons eigen internationale kantorennetwerk. We werken daarbij ook nauw samen met onze collega’s uit Engeland en Singapore, en inmiddels hebben we ook kantoren geopend in Hong Kong en Zuid-Afrika.
Delta Capita is een specialist voor de financiële sector. Wat doen jullie zoal voor banken, verzekeraars en overige financiële instellingen?
Onze klanten begeven zich in een continu veranderende markt. Delta Capita biedt deze klanten een end-to-end business en technologie consulting service, eventueel aangevuld met managed services.
Onze consultants zijn experts in het vertalen van strategie naar business oplossingen en het leveren van executie power. Daarnaast richten wij ons op verschillende expertisegebieden. Denk hierbij aan Digital Transformation, Finance Transformation, Business (Process) Transformation, Data Management, Regulation, Transaction Banking of specifieke banking producten zoals Equity Markets of Payments.
In deze expertise gebieden bieden wij de volgende diensten aan:
- Advisory - het adviseren bij strategische vraagstukken;
- Solutions - het aanbieden van (innovatieve) oplossingen voor de business;
- Delivery - het leveren van executie power voor het realiseren van strategische en tactische trajecten, en
- Managed Services - het aanbieden van business proces outsourcing/offshoring oplossingen voor specifieke kennisintensieve processen.
Gekeken naar projecten die jullie voor klanten uitgevoerd hebben, wat zijn in jouw ogen de hoogtepunten in het nog relatief korte bestaan van Delta Capita Benelux?
Als Delta Capita Benelux hebben wij ons in de afgelopen jaren bezig gehouden met een aantal high impact opdrachten voor directies van toonaangevende bedrijven in de financiële sector. In deze trajecten werd onze toegevoegde waarde direct erkend door onze opdrachtgevers, wat geresulteerd heeft in belangrijke lange termijn relaties.
Een voorbeeld hiervan is het ontwerpen en implementeren van een nieuw Service Operating Model voor één van de grootbanken. Doel van de opdracht was internationaal de product klantervaring te verbeteren en te versimpelen. Grootste uitdaging hierbij was het veranderen van de organisatie en mind-set van medewerkers van product-georiënteerd naar klant-georiënteerd.
Vanuit ons kennisgebied Finance Transformation hebben wij voor een andere bank een programma opgezet en uitgevoerd om het volledige Management Informatie landschap te optimaliseren. Dit traject betekende dat we door de gehele waardeketen aan de slag moesten om handmatig werk te minimaliseren, de datakwaliteit te verbeteren en de analyse mogelijkheden naar een hoger niveau moesten brengen. We raakten daarbij ook governance, procesinrichting en onderliggende applicatie architectuur.
Ons team heeft de benodigde verbeteringen kunnen realiseren met aanpassingen van het Target Operating Model, oplossingen voor issues in de data aanleveringsketens, een nieuw controle model om de datakwaliteit bij aanlevering te checken en een nieuwe database met verbeterde rapportage en analyse mogelijkheden. Al met al heeft dit geleid tot een fors verbeterd inzicht in en besturing van de business van onze klant.
De financiële sector wordt momenteel en de komende jaren geraakt door een golf van veranderingen, waarbij technologie de boventoon voert. Dit zorgt er ook voor dat de rol en toegevoegde waarde van adviesbureaus verandert. Essentieel daarbij is dat consultants op de hoogte blijven van de nieuwste technologische inzichten, om zo geen impact en klanten te verliezen. Hoe blijft Delta Capita een voorloper binnen het technologie-gedreven innovatiedomein?
We zijn ons hier zeker bewust van. Van nature hebben wij veel affiniteit met nieuwe technologische ontwikkelingen. Als we kijken naar de kwaliteiten van ons team, hebben we een goede balans kunnen vinden tussen technologie- en business gedreven consultants. En we blijven ook investeren om onze technologische expertise en skills verder uit te breiden.
Daarnaast gebruiken we deze kennis om vanuit onze expertisegebieden specifieke business problemen met behulp van IT op te lossen. Hierbij kun je denken aan onze Time sync/Stamping oplossing, onze Payments/transaction Tracking oplossing of onze Runbook Optimalisatie applicatie. In dit soort situaties werken we vaak samen met nieuwe technologische marktspelers.
We zien ook dat aanbieders van technologie terugkeren naar hun core business. Als gevolg hiervan gaan zij graag de samenwerking aan met business consultancy partijen voor het managen van de klantrelatie en het implementeren van hun oplossing. We zorgen als implementatiepartner voor een succesvolle uitrol waarbij we verder kijken dan alleen naar de technische aspecten van een project.
In de financiële sector zien wij dezelfde trend. Partijen moeten zich meer en meer gaan focussen op hun core business. Voor activiteiten die geen waarde toevoegen worden alternatieven gezocht. Wij hebben kennis van het opzetten en faciliteren van consortia, waarbij we partijen helpen om activiteiten onder te brengen in technologie gedreven consortia of managed service oplossingen.
Wereldwijd heeft Joe Channer, CEO van Delta Capita, ambitieuze groeiplannen voor de komende jaren aangekondigd. Hoe ziet het groeipad voor Nederland eruit? En wat zijn de belangrijkste pijlers?
De eerste drie jaar sinds mijn aantreden als Managing Partner Benelux zitten er nu op. Gedurende deze jaren hebben wij onze eerste relaties met klanten opgebouwd door te laten zien wie wij zijn en wat we kunnen, onze fundamentals gedefinieerd, een kantoor geopend in Amsterdam, proposities ontwikkeld en ons aanbod vergroot met nieuwe kennisgebieden.
Doelstelling voor de komende jaren is het vergroten van onze zichtbaarheid en footprint in de financiële sector van de Benelux. We zijn voortdurend bezig om ons netwerk met duurzame relaties uit te breiden en richten ons hierbij naast banken ook op vermogensbeheerders, pensioenfondsen en verzekeraars. We breiden ons consultancy team verder uit en helpen onze medewerkers zich te ontwikkelen tot Subject Matter Experts om onze plannen waar te maken.
We zetten fors in op kennisontwikkeling, wat moet leiden tot nieuwe of verbeterde proposities en extra onderscheidend vermogen op onze kennisgebieden. En tot slot wisselen we steeds meer kennis en kunde uit binnen ons internationale DC netwerk.
Consultancy wordt vanuit onze visie bedreven vanuit expertise, houding en ervaring. Alleen dan kun je naar onze mening echt van toegevoegde waarde zijn voor de klant. Dit proberen we te realiseren door een organisatieteam samen te stellen met een aantal Practice Leads, een sterke vertegenwoordiging van Senior Consultants en Consultants, en een relatief kleine laag Junior Consultants.
Daarbij worden onze consultants geselecteerd op juist die kennis en kunde die het team complementeert. Dit stelt ons in staat teams in te richten die voorzien in de behoefte van onze klanten. De (Junior) Consultants profiteren hiervan, leren iedere dag van hun collega’s en maken zo een steile leercurve door.
Deze ontwikkelingen van Delta Capita Benelux sluiten aan op de ambities vanuit Delta Capita Group wereldwijd om een internationaal organisatorisch kennisnetwerk op te zetten, vanuit een aantal vestigingen in strategisch gelegen landen van waaruit we onze klanten bedienen.
Om deze plannen te realiseren heb je getalenteerde consultants nodig. Waarom zouden professionals voor Delta Capita moeten kiezen, in plaats van bijvoorbeeld voor een Big Four kantoor of andere spelers in de markt?
Wat ons onderscheidt van andere consultancykantoren is onze focus op eigen ondernemerschap en de manier waarop wij consultancy bedrijven. Ondernemerschap vertaalt zich naar het toewijzen van verantwoordelijkheden aan onze consultants binnen DC en tijdens opdrachten bij de klant. Je bent als teamlid daarom direct zichtbaar voor onze opdrachtgevers, vaak op directieniveau.
Dit komt betrokkenheid, netwerk en teamontwikkeling ten goede. Ook zie je ons ondernemerschap terug in je beoordeling en als variabele component in je salaris. We hebben geen in beton gegoten carrièremodel, bij uitstekende prestaties wordt er niet geschroomd iemand versneld te promoveren of extra te belonen.
Daarnaast is er veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, worden er geregeld internationale events georganiseerd om de teamspirit te versterken en gaan wij jaarlijks rond kerst een weekend weg. Naast het werk is er dus ook aandacht voor ontspanning en plezier!