De voordelen van social media voor adviesbureaus

14 juni 2011 Consultancy.nl

Social media zijn een van de meest besproken onderwerpen op de huidige markt. In enkele jaren tijd hebben ze zich weten de positioneren als sleutelthema van elke marketing-, branding- en recruitmentmanager. Volgens meerdere onderzoeken van adviesbureaus zullen social media snel een van de grootste stimulansen van commercie zijn. Dat betekent ook dat ze een integraal onderdeel zullen worden van de sales teams en interne operations van bedrijven. Uit onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat 67% van de (financiële) transacties het resultaat is van een aanbeveling op onder andere social media. Booz & Company heeft becijferd dat de omzet van verkopen via social media de komende vijf jaar zal verzesvoudigen naar $30 miljard. Grote merken en retailers zullen namelijk steeds meer gebruik maken van social media-kanalen.

Ondanks de duidelijke toegevoegde waarde van social media, blijkt uit onderzoek ook dat bedrijven het moeilijk vinden om een social media-strategie te formuleren en deze succesvol te implementeren. Een onderzoek van Boston Consulting Group onder 56 marketing executives van wereldbekende merken toont aan dat meer dan de helft van de marketing executives vaak problemen ondervindt bij de integratie van nieuwe digitale media in hun marketingmix.

Social media in consulting
De adviesbranche loopt traditioneel achter op het gebied van online trends en technologieën, zoals social media en web 2.0. Vorig jaar werd gemiddeld 18% van het totale marketingbudget van adviesbureaus besteed aan social media. In vergelijking met andere bedrijven is dit tamelijk weinig. Tegelijkertijd is het duidelijk dat adviesbureaus met een inhaalslag bezig zijn. Consultancykantoren zien steeds vaker de voordelen van online en social media voor marketingbestemmingen (company branding, eminence) en recruitmentdoeleinden (werving, employer branding). Uit onderzoek van de Bloom Group, BlissPR en de Association for Management Consulting Firms onder 74 adviesbureaus blijkt dat het aandeel van social media in marketingbudgetten zal stijgen naar 33% in 2015.

Voordelen van social media voor adviesbureaus
In de afgelopen twee jaar heeft Consultancy.nl gesproken met partners en marketing- en recruimentvertegenwoordigers van meer dan 70 tier-1-adviesbureaus. Het gebruik van social media was in de meerderheid van de gevallen een integraal onderdeel van de discussie. Consultancy.nl heeft, op basis van observaties, gedeelde ervaringen en geselecteerde cliëntencases bij adviesbureaus, een lijst gecreëerd van concrete voordelen die social media voor adviesbureaus kunnen genereren. Wegens vertrouwelijke redenen zijn geen namen van cliënten genoemd.

1. Toegenomen verkeer
Bedrijven die effectief gebruikmaken van relevante online kanalen (partnerwebsites) en social media zoals Twitter, LinkedIn of Facebook krijgen een grote stimulans voor hun websiteverkeer. Een groot Nederlands adviesbureau, voorloper op het gebied van social media, zag zijn websiteverkeer met meer dan 30% in twee jaar tijd toenemen door gebruik van Twitter en LinkedIn. Voor kleine adviesbureaus, die veel minder steunen op betaalde websitepartnerships en online pers, is het effect zelfs nog groter. De typische top 5 kanalen zijn Consultancy.nl, bedrijfsblogs, Twitter, LinkedIn en Facebook. Deze maken meer dan 80% van het totaal uit. Daarnaast is gebleken dat bezoekers die via social media komen een lage bounce rate laten zien en bijna de langste gemiddelde bezoektijd op een website hebben. Bezoekers via eenmalige campagnes en andere betaalde diensten (lead channeling, Google AdWorks, banners op externe websites, etc.) scoren in vergelijking lager op deze factoren.

2. Branding en imago
Het publiek gebruikt internet vandaag de dag voor hun oriëntatie. Studenten informeren bijvoorbeeld online naar bedrijven, werkzoekenden speuren online naar vacatures. Social media vertegenwoordigen een sleutelplatform voor bedrijfsreclame. Dit blijkt bijvoorbeeld uit onderzoek van Consultancy.nl. Het onderzoek Management Consulting 50 laat zien dat adviesbedrijven die hoog scoren op imago en populariteit ook erg vooruitstrevend zijn op het gebied van online en social media.

Social media leveren bedrijven ook een platform om aan virale marketing te doen en grote hoeveelheden mensen te bereiken. In de Verenigde Staten en Engeland zijn hiervan veel recente voorbeelden te vinden, in Nederland is het klassieke voorbeeld Deloitte's nieuwjaarscampagne. De nieuwjaarsactie van Deloitte, waarin iedereen de mogelijkheid had om via Twitter een persoonlijke nieuwjaarswens levensgroot op het hoofdkantoor van het adviesbureau te plaatsen, bereikte ruim 150,000 mensen. Zo was het een trending topic op Twitter, werd het opgepakt door vele media en werd het zelfs opgenomen in televisie-uitzendingen.

3. Betere search rankings
Recente ontwikkelingen van zoekmachines, waarin social media worden meegenomen, helpen bij het opbouwen van organische zoekmachine-rankings. Zowel Google als Bing heeft sociale signalen geïncorporeerd in zijn organische zoekresultaten. Dit betekent dat online connecties, hoe mensen interactief met content werken, en het aantal keer dat content binnen netwerken wordt gedeeld/getweet van groot belang is. De correlatie tussen succes in social media en succes in organische rankings begint nu zichtbaar te worden. Deze samenhang is volgens velen de belangrijkste differentiator van online aanwezigheid.

4. Nieuwe zaken
Nieuwe bedrijfsontwikkeling door social media bevindt zich nog in het beginstadium. In het afgelopen jaar heeft een handvol adviesbureaus nieuwe opdrachten binnengehaald door social media. Twee concrete gevallen zijn bij Consultancy.nl bekend. Een groot organisatieadviesbureau verkocht onlangs een project ter waarde van €80,000 als gevolg van aanwezigheid op social media. Een beginnend bedrijf won een samenwerkingsverband ten koste van befaamde concurrenten, doordat de cliënt online en via consultants van het bedrijf op social media-kanalen ontdekte dat de starter significante expertise had in het onderwerp. Grootschalige onderzoeken en observaties in volwassen markten (VS en Engeland) wijzen eenduidig in dezelfde richting. Cliënten zullen in de nabije toekomst met een exponentiële stijging gebruik gaan maken van online en social media als een extra kanaal voor oriëntatie en besluitvorming.

Nieuws

Meer nieuws over