VODW: De belangrijkste consumententrends in 2012

06 februari 2012 Consultancy.nl

Jaarlijks doet FuturEyes, onderdeel van VODW, onderzoek naar de belangrijkste trends op het gebied van business, innovatie, marketing en communicatie die bepalend zijn voor komend jaar. Voor 2012 voorspelt het adviesbureau vijf grote trends, waaronder ‘the power of the group’ (verdere samenwerking tussen individuen en groepen voor het realiseren van gezamenlijke doelstellingen), ‘blurring boundries’ (de steeds verder gaande integratie van on- en offline) en ‘vintage is virtuous’ (terug naar het bekende van vroeger). Consultancy.nl presenteert een overzicht van de vijf trends en inspirerende concepten die deze ontwikkelingen goed illustreren.

Power of the group
De belangrijkste trend is volgens VODW adviseurs the ‘power of the group’. Door de economische crisis hebben consumenten meer behoefte aan sociale cohesie, samenwerking en ‘smart consumption’. Voorbeelden van initiatieven die hiervan gebruik maken zijn o.a. We-Go: rent a car from your neighbour (het delen van auto’s met je buren) en Friendsurance (het delen van verzekeringsproducten met je vrienden).

Killing complexity
De toenemende complixiteit en het stijgend tekort aan tijd betekent dat mensen steeds meer op zoek zijn naar eenvoudige en begrijpbare producten en diensten. Daarnaast willen consumenten diensten die gemakkelijk geïntegreerd kunnen worden in hun huidige lifestyle. Voorbeelden zijn onder meer “I’m OK” (een app waarmee ouders altijd kunnen zien waar hun kinderen zich bevinden) en de opkomst van lifestyle dienstverlening binnen supermarkten. In het Verenigd Koninkrijk heeft Tesco bijvoorbeeld beauty salons in haar supermarkten zodat vrouwelijke klanten op een locatie zowel hun boodschappen kunnen doen als verzorgingsdiensten of -producten kunnen kopen.

Blurring boundries
De trend blurring boundaries, de steeds verder gaande integratie van on- en offline, is al ruim twee jaar sterk zichtbaar. De VODW experts verwachten dat de integratie tussen offline en online zich nog veel verder kan ontwikkelen. Voornaamste drivers zijn de opkomst van omnichannels (het parallel gebruik van verchillende kanalen) en de verbetering van customer experience via context-based diensten. Voorbeelden zijn een app waarmee je kan betalen na het nemen van een foto van de rekening (geintroduceerd door Danske Bank) en online pop-up winkels (winkels waar klanten via het web en apps digitaal kunnen shoppen).

Vintage is virtuous
Er is een sterke consumentenbeweging gaande die de bekende en oude producten uit de vorige eeuw prevaleren boven de hypermoderne hedendaagse producten. Volgens de VODW adviseurs betreft het vooral producten die “ons herinneren aan onze jeugd” en die emotionele waarde hebben in de maatschappij.

Duuraam en ecovriendelijk
Consumenten en bedrijven willen steeds meer zaken doen met leveranciers die duurzaamheid en ecovriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan. Voorbeelden van dergelijke initiatieven zijn crowfdfunding platforms voor duurzame startups, green banking en online bedrijven die goede doelen integreren in hun dienstverlening.

Zie de publicatie FuturEyes Outlook 2012 voor meer informatie. 

Over VODW 
VODW Marketing is één van de meest toonaangevende in marketing en strategie gespecialiseerde adviesbureaus van Europa. VODW richt zich op de ontwikkeling en doorvoering van strategieën op het kruispunt van markt, klant en organisatie en ondersteunen bedrijven in de realisatie van groei.

Nieuws