Virtum: IT kennis vervliegt door offshoring

29 december 2009 Virtum

Nederlandse IT-bedrijven kiezen steeds vaker voor offshoring. Het bespaart kosten, zorgt voor extra capaciteit en de grootste fouten zijn inmiddels gemaakt. De gevolgen op de lange termijn zijn volgens adviesbureau Virtum desastreus: 'De inhoudelijke kennis vervliegt, waardoor we nog slechts managers kunnen zijn.'

'Zijn wij in Nederland over tien jaar nog in staat om nieuwe IT-diensten te ontwikkelen als de aankomende generatie it`ers alleen nog maar gewend is aan het (video)bellen met ontwikkelaars en beheerders in een Aziatisch of Afrikaans land?', dit vraagt François Zielemans van Virtum zich af. Op dit moment is nog een hele generatie it`ers actief die eerst jarenlang zelf achter het toetsenbord heeft gezeten alvorens het uitbesteden een vlucht nam.

Zij weten dus waar ze op moeten letten als ze met een ontwikkelaar uit India spreken. De generatie die nu afstudeert als informaticus komt in een heel andere situatie terecht. Een situatie waar productie en ontwikkeling voor een steeds groter deel buiten Nederland gebeurt. Zelfs complexe taken als het maken van het ontwerp verschuift richting continenten ten zuiden en oosten van ons.

Albert Einstein zei ooit: 'Geen van mijn ontdekkingen is het gevolg van een proces van rationeel denken'. Virtum volgt deze gedachtegang en stelt dat innovatie voor een groot deel voortkomt uit het proces van 'trial and error', toevalligheden en fouten. Door steeds meer onderdelen van de waardeketen uit te besteden verkleint Nederland de kans tot nieuwe ideeën, producten en diensten te komen, zo is de overtuiging. Innovatie zal dan uitblijven en onze kennis-economie verzwakt.

'Deze gedachtegang gaat regelrecht in tegen de boodschap van Thomas Friedman in The World is Flat', concludeert Zielemans. 'Alleen door het concentreren van de gehele waardeketen in een geografisch gebied is een organisatie op lange termijn in staat om maximaal te innoveren. Als een economie door gebrekkige interne innovatie veel hoogwaardige en dus dure diensten en producten moet importeren, zal de consument op termijn de import niet meer kunnen financieren. Dan komen we in een situatie waar we structureel een handelstekort hebben.'

Zielemans waarschuwt: 'We moeten ervoor oppassen dat we in Nederland in een situatie komen waar iedereen 'manager` is en niemand meer echt weet waar hij het over heeft. Dan hebben we echt een probleem en worden we links en rechts ingehaald door landen waar het ook zonder deze extra uitdaging al moeilijk mee concurreren is.'

 

Nieuws