VKA: Relatie belangrijker dan contract bij IT outsourcing

03 januari 2012 Consultancy.nl

De relatie tussen een bedrijf en haar IT outsourcing provider is belangrijker dan contractuele afspraken. Wanneer de gewenste uitkomsten van tevoren gedetailleerd worden vastgelegd dan blijkt dat meestal een blok aan het been te zijn voor beide partijen. Succesvolle IT outsourcing projecten zijn veelal projecten waarin uitsluitend basisafspraken zijn gemaakt en de relatie centraal staat. Dat blijkt uit onderzoek van Verdonck, Klooster & Associates (VKA) naar de tevredenheid van IT outsourcing.

Het adviesbureau uit Zoetermeer geeft in het rapport 'Outsourcing in Nederland' een overzicht van de successfactoren van ICT outsourcing. VKA keek daarbij niet alleen naar de doelen en de kwaliteit van de dienstverlening, maar ook naar de relatie tussen opdrachtgever en dienstverlener. Verdonck, Klooster & Associates onderzocht 30 sourcing relaties waarvan er tien succesvol waren, twaalf deels succesvol en acht niet succesvol.

Diana Hoogeveen, management consultant en outsourcing expert bij VKA, verklaart de uitkomst als volgt: "Laat ik eerst vaststellen dat dit vooral geldt voor complexe trajecten, zoals bijvoorbeeld de uitbesteding van applicatieontwikkeling en beheer. In die gevallen weet je nooit wat je onderweg allemaal ult tegenkomen. Gedetailleerde afspraken over de eindresultaten maken het dan juist lastig om op onverwachte gebeurtenissen en behoeften in te spelen. Procedures over hoe om te gaan met nieuwe eisen of wensen werken dan wel."

Download het rapport: 'Outsourcing in Nederland'

Hogere tevredenheid op strategisch niveau
Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is dat mensen op strategisch niveau vaker tevreden zijn met de IT outsourcing dan dan de mensen die in de praktijk met de oplossingen moeten werken. “Bij het outsourcen van IT wordt nog wel eens vergeten om naar de wensen van gebruikers te vragen. Waar hebben zij behoefte aan, waar lopen zij in hun dagelijkse werk tegenaan?” aldus de consultant. Daarnaast komt uit het onderzoek ook naar voren dat communicatie in veel gevallen wordt gezien als een ondergeschoven kindje.

Nieuws

Meer nieuws over