Werkgevers werven consultants in maart en september

10 februari 2012 Consultancy.nl

Academici en ervaren consultants solliciteren het hele jaar door, maar werkgevers zijn niet het hele jaar even sterk op zoek naar deze werknemers. Werkgevers vervullen vacatures voor academici en in het bijzonder consultants vaker in maart en september. Over het hele jaar gezien volgt het aantal plaatsingen en uitgevoerde zoekopdrachten binnen het segment 60-140k een cyclische sinus-beweging. Het dieptepunt ligt in de zomermaanden; het hoogtepunt duidelijk in het voor- en najaar. Dat blijkt uit een analyse van Top of Minds, een Executive Search bureau dat bemiddelt op zowel consulting-in als consulting-out vacatures.

Top of Minds is in 2007 opgericht door ex-Roland Berger adviseur Auke Bijnsdorp en werkt voor verschillende adviesbureaus, zowel bekende kantoren als McKinsey & Company, Booz & Company, Kirkman Company, Squarewise, als ook niche-spelers zoals Harvest, Vintura en The Pricing Company. Daarnaast helpt Top of Minds consultants bij het vinden van een baan buiten consultancy, bijvoorbeeld bij Coca-Cola, ING of FrieslandCampina. Met name voor deze tweede groep is deze trend van belang.

‘Werkgevers binnen de industrie stellen hun HR-strategie voor het nieuwe jaar vaak in januari vast en dat merken wij door een piek in activiteiten in februari en maart’, stelt Auke Bijnsdorp, partner bij Top of Minds. ‘En dit geldt in sterkere mate voor de strategische rollen. De koers van het bedrijf wordt gewijzigd en daar hoort ook nieuw talent bij, bijvoorbeeld in een business development rol of als strategisch adviseur.’ De septemberpiek heeft volgens Bijnsdorp vooral te maken met de zomervakantie. ‘Tijdens de zomer stellen bedrijven belangrijke beslissingen uit tot in september. Wel zetten ze ons dan vast aan het werk om het voorwerk te doen.’ De maanden maart en september zijn samen goed voor een kwart van alle plaatsingen en zoekopdrachten. 

Top of Minds - Consultants werven 

Tip voor adviseurs: solliciteer voor de piek
Op basis van het onderzoek heeft Auke Bijnsdorp een aanbeveling voor kandidaten die vanuit de adviesbranche over willen stappen naar de industrie: “Half februari is de beste timing voor academische consultants om zich te oriënteren en een headhunter in te schakelen, zodat kandidaten eind februari -wanneer de nieuwe vacatures bij headhunters bekend worden - vers op het netvlies staan’, aldus Bijnsdorp. ‘En dat geldt ook voor juli.’

Nieuws