Hackett Group: GBS operating model bespaart miljoenen

01 maart 2012 Consultancy.nl

Bedrijven kunnen jaarlijks honderden miljoen besparen en zowel hun efficiency als effectiviteit verbeteren door “world class” prestaties te bereiken in financiën, IT, HR en inkoop. Een sleutelfactor voor het realiseren van de efficiëntiepotentie bestaat uit het doorvoeren van een geïntegreerd Global Business Services (GBS) operating model. Dat blijkt uit het nieuwe onderzoek "Global Business Services: The Revolution Continues” van strategie- en managementadviesbureau The Hackett Group.

Global Business Services model
Uit het rapport van The Hackett Group blijkt dat bedrijven met GBS operations in staat zijn om een reële kostenverlaging door te voeren. De belangrijkste redenen hiervoor zijn grotere technologische ‘enablement’ en de mogelijkheid om wereldwijd end-to-end procesmanagement in te stellen. Volgens de consultants behalen bedrijven die world class prestaties leveren een kostenbesparing van maar liefst 29% op hun business operations. Voor een gemiddeld Global 1,000-bedrijf met een omzet van $28.8 miljard leveren deze besparingen een jaarlijks bedrag van meer dan $300 miljoen op. Tegelijkertijd verbetert de effectiviteit van toppresterende GBS-organisaties enorm. De kwaliteit van de service nam met bijna 30% toe, bijna zes keer zoveel als bij gemiddelde bedrijven.

GBS met diverse bedrijfsfuncties
Het onderzoek laat zien dat bijna 75% van de GBS-organisaties nu processen uit meer dan één bedrijfsfunctie integreren. Dit is een stijging van bijna 50% in de afgelopen twee jaar. De afdeling Finance blijft de dominante functie binnen GBS-organisaties, gevolgd door IT, HR, klantenservice en procurement.

“Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat operating models met zelfstandige functies voor IT, finance en andere gebieden terrein verliezen ten opzichte van een geïntegreerde, service-georiënteerde benadering”, zei Honorio Padrón, GBS Global Practice Leader van The Hackett Group. “De trend richting GBS is aan het versnellen, en de voordelen worden steeds duidelijker. De mogelijkheid voor bedrijven om kosten te besparen en tegelijkertijd de effectiviteit en business alignment te verbeteren door naar een GBS-benadering over te schakelen kunnen niet worden genegeerd”, voegde Padrón toe.

Michel Janssen, Chief Research Officer bij The Hackett Group, zei: “Wat we zien met GBS is een enorme transformatie van het back office. Maar de verandering vereist een echte cultuurverschuiving, en dat kan behoorlijk uitdagend zijn.”

Nieuws