BPC: klantinterview met Fred Starkenbrug van Ford

10 mei 2009 The Brown Paper Company

The Brown Paper Company (BPC) heeft in de afgelopen jaren verschillende interviews gehouden met opdrachtgevers om terug te blikken op projecten en behaalde resultaten. De interviews zijn namens BPC gehouden door Paul Nouwen (voormalig directeur van de ANWB), Antony Burgmans (voormalig CEO van Unilever), Peter Elverding (voormalig CEO van DSM) en Aad Veenman (voormalig President-directeur van de NS). Alle interviews zijn te vinden op Consultancy.nl - vandaag het interview tussen Paul Nouwen en Fred Starkenbrug van Ford.

Welke tastbare resultaten heeft het project opgeleverd?
Fred Starkenbrug: “Wij realiseerden altijd onze jaarlijkse doelstelling. Echter, je voelde dat je meer kon gaan verkopen met gestructureerde en geborgde verkoopprocessen. Wij zijn 18% meer gaan verkopen: nieuwe auto‟s en 10% gebruikte wagens.”

Het is gebruikelijk bij het realiseren van verbeteringen om eerst een van derden nieuw (bijv. CRM) ICT systemen te kopen, processen top-down op te dringen en hiervoor alleen een paar trainingen te kopen i.p.v. een bottum up traject. Wat heeft u doen besluiten om het nu eens anders aan te pakken?
Fred Starkenbrug : “Je moet beginnen bij de basis van het verkoopproces. Elke keer valt het mij op dat wanneer je naar een salesteam kijkt dat een gemiddelde prestatie levert, dat de inrichting van een order en/of afleveringsprocessen niet voldoende duidelijk en strak zijn ingericht. Dit heeft tot gevolg dat verkopers met teveel administratieve handelingen bezig zijn of extra controlemomenten gaan inbouwen. Daarnaast het inzichtelijk hebben van het aantal contactmomenten, offertes, orders, brutowinst per verkoper, tijdslijn van contactmomenten met de klant, is vaak niet goed inzichtelijk of niet ingericht."

"Gevolg: de verkoper kan daardoor niet dagelijks worden gestuurd of gecoacht. Ook heeft de verkoper de mogelijkheid uitvluchten te zoeken om dingen niet te doen die wel bij zijn hoofdtaken behoren. Deze problemen los je dus niet op met een extra training of het aanschaffen van een nieuw CRM systeem. Belangrijk is om dan met het team aan slag te gaan om te gaan kijken naar bestaande processen en die proberen beter te gaan inrichten. Binnen je bestaande automatiseringsprocessen kan je vaak al veel informatie krijgen om de verschillende stappen in het verkooptraject te kunnen meten. Vaak wordt er niet mee gewerkt.”

Uw bedrijf doet een project voor het verbeteren van uw verkoopproces. Waarom heeft u gekozen voor een samenwerking met The Brown Paper Company?
Fred Starkenbrug: “ Wij hebben gekozen voor The Brown Paper Company omdat ik het belangrijk vind dat we moeten gaan beginnen met de basisinrichting van de verkoop. Je ziet dat dit ook het uitgangspunt is voor The Brown Paper Company. Ook om samen met de verkopers dit traject aan te pakken spreekt mij aan. Op die manier krijg je draagvlak voor de veranderingen.”

The Brown Paper Company pakt de projecten aan met de medewerkers binnen uw organisatie. Wat vindt u zo belangrijk aan deze bottom up aanpak?
Fred Starkenbrug : “Je creëert draagvlak en je gaat ook gebruik maken van de aanwezige kennis binnen een dergelijke groep.”

Bij veranderingsprojecten verandert ook de directie en het management door nieuwe inzichten. Wat zijn dergelijke veranderingen binnen uw bedrijf?
Fred Starkenbrug : “De verbeterde resultaten die worden behaald doordat je gestructureerd gaat werken met een salesteam. Het inzichtelijk krijgen hoe weinig tijd de verkoper op een dag echt met verkopen bezig is. Dat je regelmatig je processen met elkaar moet doorspreken of het makkelijker en productiever kan.”

Bij de aanpak is bewustwording bij de medewerkers op alle lagen een zeer belangrijk aspect. Met bewustzijn bedoelen we het hebben van een ambitie binnen de organisatie op welk niveau dan ook en het “niet naar je werk gaan en jezelf thuislaten”. Wat ziet u hiervan terug in de praktijk?
Fred Starkenbrug : ” Wanneer je in een organisatie werkt, waarin de dienstverlening en de productie grotendeels tot stand komt door mensen, is bewustwording belangrijk. Toch komt het regelmatig voor dat klanten niet worden behandeld zoals je dat graag ziet. Als je dan in gesprek gaat met een dergelijke medewerker vraag ik hem altijd:‟Hoe zou je zelf in deze situatie als klant geholpen willen worden? Stel dit dan ook als norm voor jezelf.”

Tot slot, wilt u verder nog iets vertellen over de volgende stappen van verbetering binnen uw organisatie?
Fred Starkenbrug : “Je ziet nu met de vernieuwing van de modellenlijn dat we meer vraag krijgen vanuit de markt naar onze auto‟s. Normaal zal je dan gaan overwegen om een extra verkoper aan te nemen om aan deze vraag te kunnen voldoen. Wij zijn nu samen met The Brown Paper Company en het salesteam aan het kijken of wij iemand anders de auto‟s kunnen gaan laten afleveren. Dit levert een tijdsbesparing per verkoper op van minimaal 6 uur bij 5 afleveringen. Die tijd kunnen ze dan gaan besteden aan extra verkoop en klantencontacten.”

Nieuws

Meer nieuws over