SKP: Generatie Y wil betalen voor mobiel bankieren

06 september 2011 Consultancy.nl

Een nieuw verkennend onderzoek toont aan dat 94% van de Generatie Y consumenten (18-26 jaar) mobiel bankieren zou willen gebruiken, en dat €3,50 per maand gezien wordt als een faire prijs hiervoor. Dit is het eerste onderzoek dat laat zien hoe mobiel bankieren een aanvullende omzetbron voor banken kan zijn, in plaats van deze dienst gratis aan te bieden zoals momenteel het geval is.

Het onderzoek is uitgevoerd door Simon-Kucher & Partners, een internationaal strategie en marketing adviesbureau en marktleider op het gebied van pricing. Toegespitst op de Generatie Y, zijn consumenten gevraagd welke gebruikersfuncties van mobiel bankieren zij het meest aansprekend vinden en wat zij bereid zijn hiervoor te betalen.

Mobiel bankieren is op dit moment een veelbesproken thema. Niet alleen bij de consument, maar ook bij banken. Banken gebruiken dit kanaal nu als gratis service in hun multi-channel strategie, ook met het argument dat dit kostenbesparing realiseert ten opzichte van de meer traditionele kantoren en call centers. “Echter, nu mobiel bankieren steeds meer een volwaardig gebruikerskanaal wordt en blijkt dat er betalingsbereidheid is, ligt er een kans voor banken om hier met nieuwe betaalmodellen verandering in te brengen”, aldus Hong-May Cheng, Senior Director bij Simon-Kucher & Partners in Amsterdam.

94% zou gebruik willen maken van mobiel bankieren
De behoefte aan mobiel bankieren is groot. 94% van de jong volwassenen zou hier gebruik van willen maken. Op dit moment wordt het door maar 30% gebruikt. 24/7 bereikbaarheid, eenvoud van toegang en het feit dat alles op één apparaat zit worden als belangrijkste voordelen gezien van mobiel bankieren.

Meer dan 85% vindt transactiediensten het meest belangrijk

In het onderzoek zijn de behoefte van de consument geïnventariseerd naar gebruikersfuncties in drie categorieën, met toenemende functionaliteit:

  1. Informatiediensten: voor het weergeven van saldo informatie van bankrekeningen en andere financiële producten, zoals spaargeld, leningen en credit cards.
  2. Transactiediensten: voor het overmaken van geld tussen verschillende eigen rekeningen, en om direct geld over te maken naar derden.
  3. Interactieve diensten: voor persoonlijk financieel advies en het ontvangen aanbiedingen, specifiek op locatie.

Transactiediensten worden als de meest belangrijke dienst beschouwd (87%), nauw gevolgd door informatiediensten (82%). De toegevoegde waarde van interactieve diensten wordt nog beperkt ingezien (30%).

Bij de vraag welke onderliggende functie het meest belangrijk is, wordt saldo-informatie (89%) beschouwd als belangrijkste informatiedienst, het blokkeren van verloren of gestolen bankpassen als belangrijkste transactiedienst (91%) en fraudecontrole bij ongewone transacties als belangrijkste interactieve dienst (74%). Dit geeft aan dat de consument naast toegankelijkheid, extra veiligheid als belangrijkste prioriteit ziet.

€3,50 per maand wordt beschouwd als een faire prijs voor mobiel bankieren
Naast gebruiksfuncties, zijn respondenten gevraagd hoeveel zij bereid zijn te betalen voor mobiele bankieren. €3,50 per maand wordt beschouwd als een adequate prijs.

“Dit onderzoek toont aan dat er betalingsbereidheid is voor mobiel bankieren, met aanzienlijk potentieel. Op dit moment wordt mobiel bankieren gratis aangeboden. De kans voor banken ligt op termijn in het aanbieden van gedifferentieerde abonnementen, waarin onderscheid gemaakt wordt naar verschillende gebruikersdiensten. Denk hierbij aan een freemium app, waarbij de kern gratis is maar waar voor toenemende functionaliteit een bedrag betaald wordt. Deze freemium betalingsvorm sluit vaak beter aan bij de verwachtingen van de consument, en blijkt in de praktijk tegelijkertijd ook winstgevender dan volledig betaalde applicaties”, aldus Cheng.

Over Simon-Kucher & Partners
Simon-Kucher & Partners is een internationaal adviesbureau gespecialiseerd op het gebied van strategie, marketing en sales. Simon-Kucher & Partners wordt wereldwijd beschouwd als leidende adviseur op het gebied van pricing. Simon-Kucher & Partners is opgericht in 1985, en werkt met meer dan 500 adviseurs in 23 kantoren wereldwijd.

Nieuws