SKP: 65% van de bedrijven vindt eigen prijzen te laag

21 september 2011 Consultancy.nl

65% van de bedrijven is niet in staat prijzen te vragen die de waarde van de producten en geleverde services weerspiegelen. Als resultaat lopen bedrijven 25% winst mis. Dit zijn de opmerkelijke uitkomsten van de "Global Pricing Study 2011", uitgevoerd door Simon-Kucher & Partners, Strategy & Marketing Consultants.

De experts van Simon-Kucher & Partners ondervroegen wereldwijd 3.900 professionals, waarmee het de grootste studie naar pricing aller tijden is. De experts vroegen hen naar de winstcultuur binnen hun bedrijf, de sterkte van de prijsstelling, winstvooruitzichten en hoe zij zichzelf beschermen tegen het inflatierisico.

Pricing wordt substantieel onderschat door veel bedrijven, terwijl het momenteel de belangrijkste drijfveer voor winst is. Onno Oldeman, Managing Partner van het Nederlandse kantoor van Simon-Kucher & Partners, ziet dan ook veel verbeterpotentieel. "In plaats van de aandacht te vestigen op winst, gaan bedrijven een prijzenoorlog aan om volume of marktaandeel te winnen", aldus Oldeman. "Momenteel zijn 46% van de bedrijven betrokken bij een prijzenoorlog. Echter, het grootste gedeelte van de managers (83%) is van mening dat de concurrent de aanleiding heeft gegeven tot het starten van de prijzenoorlog. Dit is statistisch gezien zo goed als onmogelijk. Dit bevestigt het beeld dat prijsdruk vaak interne oorzaken heeft en niet altijd voortkomt uit markt- en concurrentieomstandigheden."

Over Simon-Kucher & Partners
Simon-Kucher & Partners is een internationaal adviesbureau gespecialiseerd op het gebied van strategie, marketing en sales. Simon-Kucher & Partners wordt wereldwijd beschouwd als leidende adviseur op het gebied van pricing. Simon-Kucher & Partners is opgericht in 1985, en werkt met meer dan 500 adviseurs in 23 kantoren wereldwijd.

Nieuws