RB: Vrijwilligerswerk steeds populairder onder bedrijven

22 augustus 2011 Consultancy.nl

Bedrijven krijgen steeds meer interesse in bedrijfsvrijwilligerswerk. Uit een studie door Roland Berger Strategy Consultants blijkt dat vrijwilligerswerk door veel bedrijven wordt gezien als een integraal onderdeel van hun operaties.

Maatschappelijke betrokkenheid, zoals het helpen van kansarmen, werken als mentor of het planten van bomen, is vandaag de dag een wijdverspreid fenomeen onder werknemers van grote bedrijven. In Duitsland liet bijna 84% van de onderzochte bedrijven weten dat zij regelmatig aan bedrijfsvrijwilligerswerk doen. Bovendien zal volgens hen het behoud daarvan steeds belangrijker worden.

Corporate citizenship
Een van de auteurs van het rapport, Barbara Stahl van Roland Berger Strategy Consultants, wijst op enkele redenen voor de interesse van bedrijven in de ondersteuning van bedrijfsvrijwilligerswerk. Naast een algemeen gevoel van sociale verantwoordelijkheid hebben bedrijven, vooral de grotere firma’s, ook een eigen belang. Zij staan tegenover hevige competitie van hun internationale concurrenten en de strijd om talent. “Bedrijven realiseren zich dat het juiste corporate citizenship een belangrijk onderdeel is van een gezonde bedrijfscultuur. Potentiële kandidaten selecteren werkgevers, naast andere factoren, ook op basis van hun sociale toewijding”, aldus de adviseur van Roland Berger.

Uit het onderzoek bleek verder onder andere: de meeste bedrijfsvrijwilligers zijn tussen de 30 en 50 jaar oud; bedrijven met een jaarlijkse omzet van meer dan €250 miljoen ondersteunen bedrijfsvrijwilligerswerk in hogere mate dan kleinere bedrijven – respectievelijk 90.7% en 75.7%; en hoewel bedrijfsvrijwilligers in Amerikaanse bedrijven veelal arbeiders en kantoormedewerkers zijn, doen in Duitsland vooral veel managers aan vrijwilligerswerk.

Nieuws