Roland Berger: Elektrisch rijden stijgt explosief in COE

16 november 2011 Consultancy.nl

In 2025 is de helft van de verkochte auto’s in Europa (gedeeltelijk) elektrisch. In Centraal- en Oost-Europa geldt dit tegen die tijd voor een kwart van de verkochte auto’s, zo’n 640.000 per jaar. Veel meer, vergeleken met de ongeveer 750 elektrische auto’s die er momenteel rondrijden. Aangezien Centraal- en Oost-Europa op het gebied van elektrisch rijden nu nog achterblijft op het Westen, is het van belang voor autoproductiemaatschappijen te kijken naar het Westen en strategieën te ontwikkelen om te profiteren van de groei van elektrisch rijden. Dit blijkt uit de studie ‘E-mobility in Central and Eastern Europe’ van Roland Berger onder acht landen binnen Centraal-en Oost-Europa (COE).

Hoge potentie in Centraal- en Oost-Europa
Elektrisch rijden gaat in Centraal- en Oost- Europa in de toekomst net zo’n grote rol spelen in transport als in West-Europa. Waar in het Westen de groei al is ingezet, verwacht Roland Berger dat de massaproductie van elektrische voertuigen in Centraal- en Oost-Europa pas op gang zal komen vanaf 2015. “We zien momenteel vooral een toename in de verkoop in het bedrijvensegment. Deze verkopen moeten de productie verhogen en uiteindelijk de productiekosten doen dalen. Onze verwachting is dat deze kosten rond 2015 voor elektrische voertuigen, batterijen en accessoires zodanig zijn verlaagd, dat de elektrische auto ook aantrekkelijk wordt voor consumenten,” aldus René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland. “Ook in Nederland hebben we gezien dat elektrische auto’s eerder in het bedrijvensegment werden verkocht dan in het consumentensegment.”

Oostenrijk loopt voorop
Met 600 geregistreerde elektrische voertuigen leidt Oostenrijk op dit moment in Centraal- en Oost-Europa. Met behulp van pilotprojecten en financiële steun van de overheid neemt de interesse voor elektrisch rijden onder de bevolking toe, waardoor de verkoop stijgt. “Het doel van de Oostenrijkse overheid is om in 2025 250.000 elektrische voertuigen op de weg te hebben. Om dit te bereiken biedt zij subsidies aan kopers van deze voertuigen tot 5000 euro per auto,” zegt René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland.

Tsjechië en Polen volgen na Oostenrijk als het gaat om elektrische voertuigen. Ook Roemenië, Hongarije, Slovenië en Slowakije volgen langzaam. Kroatië daarentegen blijft flink achter. In deze landen is er nog nauwelijks of geen steun vanuit de overheid en autoproducenten zien op dit moment dan ook praktisch geen interesse vanuit consumenten in elektrisch rijden.

Samenwerking betrokken partijen
Om de komende jaren te profiteren van de groei in het elektrisch rijden in Centraal- en Oost-Europa moeten autoproducenten gaan samenwerken met de overheid. Met behulp van pilotprojecten kan de kennis rondom de beste infrastructuur en businessmodellen verbeterd worden en kan de aankoop van elektrische voertuigen gestimuleerd worden. De steun van de overheid is hierin van groot belang, vooral in de opstartfase. Zonder deze hulp vertraagt de ontwikkeling van het elektrisch rijden. “De overige landen in Centraal- en Oost-Europa moeten het Oostenrijkse voorbeeld volgen. Zet expertteams op, ontwikkel gerichte strategieën en definieer gerichte acties. Alleen op deze manier zal het elektrisch rijden in COE een soortgelijke groei zien als in het Westen,” aldus Seyger.

Over het onderzoek
In de ‘E-mobility in Central and Eastern Europe’ studie onderzoekt Roland Berger Strategy Consultants wie de grote spelers zijn op het gebied van elektrisch rijden in Centraal- en Oost-Europa. Acht landen zijn hierbij onderzocht: Oostenrijk, Tsjechië, Polen, Hongarije, Slowakije, Slovenië, Roemenië en Kroatië. Publieke beschikbare informatie is aangevuld met kennis op het gebied van e-mobility van Roland Berger. De algemene structuur van de analyse is gebaseerd op de vier belangrijkste elementen van de industrie: marktaanbod, de vraag, de regelgeving en de infrastructuur.

Nieuws