Roland Berger: 300,000 banen autobranche in gevaar

08 maart 2011 Roland Berger Strategy Consultants

Auto-industrie staat voor historische verandering; 300.000 banen in gevaar

De auto-industrie gaat de komende 15 jaar een historische transformatie tegemoet. Als gevolg van geopolitieke en demografische veranderingen en trends in duurzaamheid, mobiliteit en technologie zal het zwaartepunt van de industrie verschuiven van Europa naar Azië. Maar liefst 300.000 banen in de Europese auto-industrie zullen hierdoor binnen afzienbare tijd in gevaar komen. Dit blijkt uit het onderzoek Automotive Landscape 2025 van Roland Berger Strategy Consultants.

Download hier het rapport Automotive Landscape 2025

Zowel de productie als verkoop van auto’s zal de komende 15 jaar steeds meer gaan plaatsvinden in Azië, zo blijkt uit het onderzoek. Deze verschuiving wordt versterkt door een groot tekort aan geschoolde arbeidskrachten in Europa en in de Verenigde Staten. “De vooruitzichten voor de Europese auto-industrie zijn hiermee zorgelijk te noemen,” zegt René Seyger, partner bij Roland Berger in Nederland.

Nieuwe bedrijfsmodellen

“In de toekomst is het noodzakelijk dat de auto-industrie steeds meer aansluit bij andere industrieën,” meent Seyger. “Hierdoor zullen nieuwe bedrijfsmodellen en partnerschappen ontstaan die de gevestigde orde gaan uitdagen. De modellen moeten niet alleen gericht zijn op het verkopen van auto’s, maar juist op het integreren van hardware en software.” Daarnaast stappen spelers in de markt steeds meer af van gecentraliseerde organisaties en gaan ze zich steeds meer richten op een combinatie van wereldwijd bereik met aanpassingen aan de lokale behoeften en regelgeving.

Meer mensen, meer auto’s

Met de groeiende bevolking en toenemende welvaart stijgt het autobezit wereldwijd in de periode tot 2025. In de gevestigde markten zoals Noord-Amerika en Europa bedraagt dit echter maar 0,2% tot 4%. In landen als Brazilië, Rusland, India en China (BRIC) is deze groei veel sterker (tussen de 4% en 36%) als gevolg van de toenemende behoefte naar individuele mobiliteit. Roland Berger verwacht dat maar liefst 83% van de groei in de markt uit de BRIC landen komt.

Kleiner en goedkoper

Uit het onderzoek blijkt dat in 2025 de vraag naar goedkopere auto’s toe zal nemen, evenals de vraag naar kleinere auto’s uit het A/B segment. Dit geldt niet alleen voor Azië, maar ook voor Europa en de Verenigde Staten. Tegelijkertijd zullen auto’s in ontwikkelde landen hun aantrekkingskracht verliezen voor de jongere generatie. “Je ziet dat steeds meer mensen gaan voor no-nonse bij de aankoop van een auto. Daarnaast wordt het door de verstedelijking steeds minder essentieel voor mensen om een eigen auto te bezitten. Bovendien zijn auto’s niet meer het statussymbool dat ze vroeger waren. Een eigen auto is voor de jongere generatie geen must meer,” zegt Casper Veenman, consultant bij Roland Berger in Nederland.

Elektrisch en mobiel

In 2025 zal elektrisch vervoer een vlucht hebben genomen. Eén op de twee auto’s zal dan volledig of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven. In het meest gunstige scenario nemen elektrische voertuigen in 2025 10% van de verkoop in beslag. Verbrandingsmotoren hebben echter nog steeds een aandeel van 50% en hybride voertuigen beslaan 40% van de verkoop. “Niet alleen fabrikanten en leveranciers, maar bijvoorbeeld ook energiebedrijven zullen dit gaan merken,” aldus Seyger. Daarnaast zullen in 2025 veel voertuigen permanent internet hebben. “Met de digitalisering van vandaag de dag is dit onvermijdelijk. Door intelligente systemen kunnen auto’s straks met elkaar en de bestuurder communiceren.”

Over het onderzoek

Voor de studie “Automotive Landscape 2025”, uitgevoerd door Roland Berger Strategy Consultants, sprak het strategisch adviesbureau met meer dan 60 vooraanstaande deskundigen uit de auto-industrie en andere verwante organisaties wereldwijd. Roland Berger voerde de interviews in samenwerking met Amrop uit, een vooraanstaand executive search bedrijf.

Nieuws

Meer nieuws over