Roland Berger: Scheepvaartindustrie in gevaar

15 september 2010 Roland Berger Strategy Consultants

De scheepvaartindustrie is de financiële crisis nog niet te boven. Het merendeel van de belangrijkste spelers in deze industrie verwacht dan ook  dat de vrachtprijs het komende jaar verder zal afnemen, waardoor de sector nog verder onder druk komt te staan. Dit blijkt uit een studie van Roland Berger onder de belangrijkste spelers in de Duitse scheepvaartindustrie.

De crisis heeft bijna alle marktspelers binnen de scheepvaartindustrie geraakt. En hoewel de vrachtverkopen na de crisis langzaam weer toenemen, verwacht driekwart van de respondenten dat de vrachtprijzen in de komende 12 maanden verder zullen afnemen. Met alle gevolgen van dien. Afhankelijk van het soort vrachtschip verwacht de markt herstel naar het niveau van voor de crisis niet eerder dan half 2011/begin 2012 en voor sommige soorten schepen zelfs eind 2012.

Consolidatie scheepvaartindustrie

“Deze cijfers zijn ook op Nederland toepasbaar. Door de afnemende prijzen zullen de concurrentie en de markconcentratie verder toenemen. Het komende jaar voorzien wij dan ook een consolidatieslag in de scheepvaartindustrie,” aldus Seyger. Bedrijven in de scheepvaartindustrie zullen steeds vaker uitwijken naar het buitenland of zich richten op schaalvoordeel door middel van krachtenbundeling.

Financiering

Seyger: “Ook de scheepsfinanciering zal drastisch veranderen. Scheepvaartfondsen zijn de afgelopen periode in elkaar gestort en banken hebben massaal hun leningvoorwaarden aangescherpt. In de toekomst zullen borgvereisten zoals kredietverzekeringen steeds belangrijker worden, terwijl daarentegen garantstellingen vanuit de overheid een minder grote rol gaan spelen.” Op dit moment zit ongeveer 29% van het scheepskredietportfolio van banken in onder andere herstructurering of liquidatie, wat neer komt op ongeveer € 23,7 miljard. Met betrekking tot de maatregelen die hun klanten uit de scheepvaartindustrie hebben genomen om de crisis het hoofd te bieden, zijn de banken hoofdzakelijk ontevreden. Volgens deze banken moet er vooral actie genomen worden in het liquiditeitsmanagement, operationele kosten en strategische acties. “Een sanering lijkt de komende jaren dan ook onafwendbaar,” besluit Seyger.

Over het onderzoek

Met dit onderzoek toont Roland Berger welke maatregelen de scheepvaartindustrie heeft genomen om de crisis te overleven en welke uitdagingen nog in het verschiet liggen. Aan het onderzoek deden alle belangrijke stakeholders in de scheepvaartindustrie in Duitsland mee. In het totaal werden tussen juli en augustus 2010 200 respondenten ondervraagd uit charter shipping-bedrijven, line shipping-bedrijven, issuing-bedrijven en banken. De respondenten uit het onderzoek van Roland Berger vertegenwoordigen meer dan 1.000 schepen, meer dan €3 miljard aan leningen in de afgelopen vijf jaar en een totale lening van meer dan €80 miljard.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau, met ruim 2.100 medewerkers in 36 kantoren, verspreid over 25 landen in de wereld. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs en wereldwijd tot de top-5. Roland Berger werd in 1967 in München opgericht en in 2002 opende zij haar Nederlandse kantoor. Sinds deze oprichting groeide de Nederlandse vestiging naar meer dan 70 medewerkers actief in de Nederlandse markt.

Nieuws

Meer nieuws over