Roland Berger partner Jochem Moerkerken naar Bain

08 november 2011 Consultancy.nl

Roland Berger Strategy Consultants partner Jochem Moerkerken heeft in september de overstap gemaakt naar concurrent Bain & Company. Hij werkte ruim 9 jaar bij Roland Berger en was de afgelopen vijf jaar onderdeel van het Nederlandse Management Team. Binnen het Amerikaanse strategy consulting kantoor wordt hij ook partner en gaat hij deel uitmaken van zowel de Energie & Alternatieve Energie praktijk als de Technologie, Media en Telecom praktijk.

Moerkerken begon zijn carriere in management consulting bij Arthur D. Little (ADL). Hij werkte voor ADL tussen augustus 1996 en december 2001. Nadat ADL in financiële problemen kwam verloor het adviesbureau in zes maanden tijd zijn bijna alle Nederlandse partners. Het overgrote meerendeel van partners en adviseurs van ADL bleef werkzaam in de adviesbranche. Zo besloten 15 ADL alumni om gezamenlijk Quintel Strategy Consulting op te richten - Quintel is begin 2011 overgenomen door A.T. Kearney. En een groep van ruim 10 adviseurs hebben, onder aanvoering van Tyo Collot d’Escury, op 1 januari 2002 het Nederlandse kantoor van Roland Berger opgericht. Collot d’Escury was tijdens zijn periode bij ADL benaderd door de oprichter, de duitser Roland Berger. Nadat bleek dat de overnamegesprekken met o.a. Monitor, Mercer en PA Consulting Group en overige reddingspogingen waren afgeblazen besloot hij om de overstap naar Roland Berger te maken en verschillende ADL adviseurs mee te nemen.

Over Jochem Moerkerken
Jochem Moerkerken richt zich als partner van Bain & Company voornamelijk op organisatievraagstukken, commerciële strategieën, bedrijfsovernames en waardebepalingen in de bedrijfstakken telecom en nutsvoorzieningen. In zijn bijna 15 jaar als strategieadviseur bij Arthur D. Little, Roland Berger en Bain & Company heeft Moerkerken gewerkt aan meer dan 50 projecten in landen en bedrijfstakken door heel Europa en de Verenigde Staten.

Moerkerken werkt voor bedrijven in recentelijk of deels geliberaliseerde industrieën. Hij helpt hen zich om te vormen tot commerciële organisaties en daartoe een verkoopfunctie en –strategie te ontwikkelen, netwerken optimaal te beheren en te benutten en serviceprestaties te verbeteren. Vaak opereert hij op het grensvlak van markt en regelgeving, bijvoorbeeld bij de splitsing van energiebedrijven, de transitie naar duurzame energie of in de consolidatie in de afvalsector.

Moerkerken studeerde Elektrotechniek aan de Technische Universiteit Eindhoven. Zijn vrije tijd brengt hij meestal door met zijn dochters, in de keuken, op het hockeyveld of in de sportschool.

Nieuws

Meer nieuws over