Roland Berger: Nieuwe managementmodellen uit China

27 december 2010 Consultancy.nl

Een nieuw managementmodel uit China zal de manier waarop zaken worden gedaan in het land, en mogelijk in de wereld, veranderen. Dat is de belangrijkste conclusie van een nieuw boek van Charles-Edouard Bouée, lid van de Global Executive Committee van Roland Berger Strategy Consultants.

In zijn boek “China’s Management Revolution” stelt Charles-Edouard Bouée, president van Roland Berger Azië, dat de nieuwe en kenmerkende Chinese manier van management past in de snelle, onvoorspelbare en vluchtige zakenwereld van vandaag de dag. Als ervaren expert van de Chinese en Aziatische markten beargumenteert Charles-Edouard Bouée dat de nieuwe Chinese managementstijl een van de belangrijkste kwesties is voor buitenlandse bedrijven om te bekijken. Het nieuwe managementmodel begon op te komen in 2008 als gevolg van de financiële en economische crisis, en wordt gevoed door de Chinese private sector-ondernemers die sceptisch zijn geworden over de toepassing van Westerse-stijl management op Chinese bedrijven en markten.

De significantie van geest, land en energie

De Chinese ondernemers keren terug naar hun culturele wortels, de drie-eenheid van geest, land en energie. Om dit te doen ontwikkelen zij een nieuwe en kenmerkende Chinese manier van management.

De integratie van de spirituele met de materiële wereld beinvloedt de opkomende managementstijl op ten minste drie manieren, stelt Bouée. “De I Ching, een Chinees systeem van waarzeggerij dat is geëvolueerd naar een morele filosofie, heeft de acceptatie bevorderd van de onontkoombaarheid van verandering in combinatie met een geloof dat verandering toch kan worden gecontroleerd, als het tijdig wordt opgemerkt. Ten tweede wordt de macht van een heerser (of het nu de keizer, de Communistische Partij van China of een CEO is) bepaald door zijn of haar goede gedrag, naar de leringen van Confucius waarin een goed geordende maatschappij opkomt vanuit “moreel correct” gedrag. En ten derde is de groep (familie, organisatie, maatschappij) de eenheid van representatie in China in plaats van het individu; “ego-tripping” wordt afgekeurd.”

Deze geest die wortelt in de Chinese cultuur moet in een bepaalde context worden gezien – het land, het raamwerk voor de commerciële activiteit die door de overheid wordt geleverd. “En terwijl China’s cultuur helpt met een spirituele component en de overheid de context en de omgeving levert, voegen China’s ondernemers en handelaars de energie toe – niet in de minste plaats gebaseerd op de overtuiging dat zij door hun activiteiten China versterken”, legt Bouée uit. “Geest, land en energie zijn elk voor zich krachtig op hun manier”, zegt Bouée, “maar samen creëren zij een robuuste en stabiele basis waarin elk element de andere twee ondersteunt.”

Het nieuwe model – nog niet uitgewerkt, maar onderscheidend

De Chinese stijl van management mag dan nog onuitgewerkt en ongevormd zijn, maar onderscheidt zich nu al, en sommige van zijn kenmerkende kwaliteiten zijn zichtbaar geworden. Volgens de auteur heeft het nieuwe managementmodel negen bepalende karakteristieken die het waarschijnlijk doen onderscheiden van andere managementstijlen: zijn dynamiek, aangepastheid, flexibiliteit, synthetische karakter, wederkerigheid, consensus, spiritualiteit, discipline en natuurlijkheid.

Chinese CEO’s gebruikten het model om de crisis te bekijken

Het boek illustreert zijn punt door, op basis van interviews, profielen aan te bieden van diverse Chinese business leaders die de “nieuwe” managementstijl hebben aangenomen. De profielen illustreren hoe deze leidinggevenden een manier van zakendoen proberen te ontwikkelen die beter past bij China’s omgeving dan de “American way”.

Nieuws