Roland Berger: Duitse auto-industrie in problemen

01 september 2009 Consultancy.nl

Het besluit van de Duitse regering om een nieuwe autosloopregeling te introduceren zal op de korte termijn wellicht wat geld opleveren, maar een nieuw onderzoek wijst uit dat het op de lange termijn ernstige schade toebrengt aan de Duitse auto-industrie.

Uit het onderzoek, samengesteld door Roland Berger Strategy Consultants, blijkt dat de regeling uiteindelijk de doodsteek zal zijn van de waardeketen van de gehele auto-industrie. En de verkoop van auto’s zal de hardste klappen opvangen. “Wanneer de sloopbonussen stoppen is de kans op faillissement voor Duitse autodealers ongeveer 30 tot 40%”, volgens adviesbureau Roland Berger.

Het zegt dat er wel 30,000 banen kunnen verdwijnen in de autoverkoop alleen door de sloopregeling, die enorm populair is onder Duitse consumenten.

Het benadrukt dat, hoewel er in 2009 meer auto’s zullen worden verkocht dan vorig jaar, de huidige vraag kunstmatig is en de gevolgen snel zichtbaar zullen worden. Het zegt dat er in 2010 een daling van 25% in vraag kan komen.

Het onderzoek voegt toe dat vooral de “foute” dealers worden geraakt. “De grote autodealers in het bijzonder, zij die in het verleden grote investeringen hebben gedaan en daar nu onder zullen lijden.” De autosloopregeling houdt in dat de regering 2 miljoen subsidies van €2,500 aanbiedt aan iedereen die zijn oude auto naar de sloop brengt en een nieuwe auto koopt.

Hoewel de Duitsers het aanbod massaal aannemen is het controversieel, door enkele onderzoeken die uitwezen dat de meeste mensen sowieso een nieuwe auto hadden gekocht, en recente onthullingen die lieten zien dat duizenden auto’s niet bij de sloop zijn geëindigd, maar naar Afrika zijn gestuurd.

Nieuws

Meer nieuws over