Roland Berger: CO2 doelen uitdaging voor transport

22 december 2010 EngineeringNet

Europese CO2-doelstellingen 2020 voor transportsector alleen haalbaar via mix van technologieën en andere factoren.

Voor de studie ‘Truck Powertrain 2020 – Mastering the CO2 Challenge’ interviewde adviesbureau Roland Berger wereldwijd meer dan vijftig CEO’s en experts uit de vrachtwagenindustrie. Uit de studie blijkt dat de transportspecialisten verwachten dat de door Europa opgelegde CO2-reductie tegen 2020 via uitsluitend nieuwe aandrijftechnologieën niet waarschijnlijk is.

Toekomstige verbeteringen aan de voertuigen - bijv. aerodynamische spoilers en banden met lagere rolweerstand - zullen ook een behoorlijke bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot.

Er zijn wel diverse potentiële alternatieve aandrijvingen in ontwikkeling, maar niet elke technologie zal om diverse redenen het stadium van massaproductie bereiken. En op zich volstaat geen enkele van die nieuwe technieken.

De hybride technologie ziet er goed uit, omdat ze het brandstofverbruik in het vrachtwagensegment met 30% kan doen dalen tegen 2020. Brandstofcellen staan nog voor een grote uitdaging: de kostprijs.

Didier Tshidimba, partner bij Roland Berger: “Externe parameters, zoals lobbying, technologische ontwikkelingen in andere industrieën en allianties zullen beslissen welke technologiemix er uiteindelijk in de commerciële voertuigindustrie zal doorbreken.”

“En er is dringend een wereldstandaard nodig voor de componenten zoals de batterijen om enerzijds systeemkosten te drukken en anderzijds voldoende grote volumes te bereiken. Ondanks alle alternatieven zal diesel in 2020 de belangrijkste brandstof blijven”, aldus nog Didier Tshidimba.

Nieuws

Meer nieuws over