Roland Berger: Chinese ecommerce groeit exponentieel

24 september 2010 Consultancy.nl

De Chinese e-commerce groeit exponentieel - 5 keer sneller dan in de VS. Dat is de voornaamste conclusie uit het jaarlijks onderzoek naar het Chinese consumentengedrag dat het adviesbureau Roland Berger Strategy Consultants voerde.  “Om op deze markt succesvol te zijn, moeten multinationals juist op deze trends inspelen”, aldus het strategy consulting firma.

Chinese consument heeft online shoppen volledig ontdekt

China, het land met de meeste inwoners ter wereld, lijkt voor veel bedrijven de gedroomde markt om in te investeren. Zeker nu de Chinese consument kapitaalkrachtiger wordt. Naast toegenomen merkbewustzijn, heeft de Chinese consument het online shoppen volledig ontdekt. Daarnaast gebruikt hij het internet steeds intensiever om producten te bekijken en beoordelen en laten ze zich in hun aankoopgedrag ook veel meer leiden door het internet dan Europese of Amerikaanse internetgebruikers.

Veranderende aankoopkanalen en consumptiegedrag

Het aankoopgedrag van de Chinese consument - de manier waarop ze beslissen, de waarden waarop ze hun keuzes baseren, de aankoopkanalen - is het laatste decennium grondig veranderd. “De Chinese markt benaderen als een homogene massamarkt is daarom verleden tijd,” zegt Charles-Edouard Bouée, partner bij Roland Berger Strategy Consultants en China-specialist. “Chinese consumenten worden steeds diverser door hun verschillen in waarden en vragen steeds meer om een individuele benadering. De jongere generatie en de mensen in de middenklasse zijn bijvoorbeeld vaak op zoek naar merken die geassocieerd worden met plezier en spanning als ze op zoek zijn naar bepaalde consumptiegoederen. Prijs was ooit een bepalende factor om iets al dan niet te kopen. Nu is dit slechts één van factoren en zijn factoren als merknaam, kwaliteit en persoonlijke stijl belangrijker. Ze worden als het ware Westerse consumenten.”

Online transacties groeien met 100% per jaar

Het aantal internetgebruikers in China kende het afgelopen decennium een explosieve groei. In 2000 telde het land nog maar 23 miljoen, terwijl er in 2009 al 384 miljoen gebruikers waren. Chinese consumenten gebruiken ook steeds vaker online kanalen om producten te kopen. Het aantal online winkeltransacties is gegroeid met een gemiddeld jaarlijks percentage van meer dan 100 procent in de afgelopen jaren. Charles-Edouard Bouée, managing partner van Roland Berger: “Terwijl e-commerce in China vergeleken met online winkelen in de Verenigde Staten (VS) nog steeds laag is in absolute waarde, groeit de internethandel in China wel vijf keer sneller dan in de VS. Bovendien wordt verwacht dat deze sterke groei zal doorzetten, voornamelijk omdat online betalingssystemen en veiligheid ook in China blijven verbeteren.”

Nieuws

Meer nieuws over