Roland Berger: Bedrijven richten zich weer op groei

05 februari 2010 Consultancy.nl

Uit onderzoek van strategie consultant Roland Berger blijkt dat bedrijven zich in 2010 weer gaan richten op groei. Meer dan 50 CFO’s en Managers van manufacturing firma's in Duitsland werden ondervraagd.

De studie, in samenwerking met het International Controller Association, richtte zich op de geplande optimalisatiehefbomen die de bedrijven in 2010 willen gebruiken. Deze hefbomen beslaan de gehele waardeketen. Zodoende fungeert de “Operations Efficiency Radar” als CFO-besluitnemingsinstrument voor de financiële planning van 2010 en als basis voor discussie over de coördinatie met andere departementen. Volgend jaar zullen de bedrijven zich focussen op productportfolio’s, productie, werkkapitaalmanagement en R&D. De dagen van pure kostenbesparing zijn voorbij.

“Het is indrukwekkend om te zien hoe snel bedrijven dit jaar wisselen van korte-termijn kostenbesparing naar medium- en lange-termijn herschikkingen”, zei Oliver Knapp, Principal bij Roland Berger Strategy Consultants. De resultaten van de studie onderstrepen deze observatie. De studie beslaat 9 gebieden van de waardeketen. Deelnemers werden gevraagd om individuele hefbomen te beoordelen op hun waarde, hoe zij deze hefbomen op dit moment gebruiken en of ze hen in 2010 gaan gebruiken.

De resultaten zijn duidelijk: de deelnemers schuiven van pure herstructurering naar stimulering van de efficiëntie. Vooral thema’s met betrekking tot groei komen naar de voorgrond. “Ons onderzoek onder CFO’s levert een duidelijk inzicht in de benaderingen die zullen worden gebruikt in de Duitse economie”, zei Conrad Günther, Member van het Executive Committee van de International Controller Association. “CFO’s hebben niet alleen een grote invloed op de strategie van hun bedrijf, ze hebben ook een perfect inzicht in de meest belovende operationele handelingen.”

Vier belangrijke gebieden van de waardeketen

De focus van de agenda in 2010 onder de onderzochte bedrijven ligt duidelijk op hun productportfolio (62%), productie (56%), werkkapitaalmanagement (54%) en innovatie en ontwikkeling (52%). Accounting en finance (44%) en administratie en overhead (33%) zijn in vergelijking daarmee minder belangrijk. “Dit is een duidelijk signaal dat bedrijven hun opzet van de planning voor 2010 focussen op groei”, zei Thomas Rinn, Partner bij het adviesbureau. “Bedrijven kijken weer optimistisch naar de toekomst. In 2010 zullen ze niet alleen proberen kosten te besparen en hun huidige niveaus te behouden, maar ook investeren in veelbelovende nieuwe producten”, voegde Knapp toe.

Nieuws