Roland Berger & Blom: Problemen Toyota door expansie‏

20 februari 2010 Consultancy.nl

De grootse autofabrikant ter wereld, Toyota, heeft in de afgelopen weken een flinke deuk opgelopen in zijn reputatie. Tot voor kort bekend als zo’n beetje de meest degelijke wereldwijde autofabrikant, inmiddels heeft Toyota te kampen met serieuze problemen. Volgens adviseurs Mario Marchena (Blom Consultancy) en René Seyger (Roland Berger Strategy Consultants) hebben de grote problemen van Toyota vooral te maken met de razendsnelle expansie in het buitenland van de afgelopen jaren. 

Kaizen en Lean

Het success achter Toyota ligt vooral in de efficiëntie van de operations en supply chain. Toyota is een van de grondleggers van de Japanse Kaizen-methode (constante verbetering) met als gevolg dat het 'productie proces geperfectioneerd is’ zegt Mario Marchena. Als voorbeeld: Toyota kan in 20 uur een hele auto, die bestaat uit zo’n 30,000 onderdelen, in elkaar schroeven. En daarbij zijn ook nog eens 1,000 inspecties verricht. De productie werkt in twee-ploegendiensten. Twee uur werk, tien minuten pauze. Voor de lunch is 45 minuten uitgetrokken. En ook die tijd wordt benut. Terwijl de productiewerkers hun noedels naar binnen slurpen, onderhouden monteurs de machines. Tijdens het werk houden lichtborden boven de lopende banden informatie bij over targets, foutmeldingen en productiecapaciteit. En alles gaat volgens het Poka Yoke-principe: de productielijnen zijn zo ingericht dat het bijna onmogelijk is om een verkeerde handeling te verrichten. Materialen die niet gemonteerd moeten worden zijn niet aanwezig, of ze passen gewoonweg niet.
 
Als expert in het optimaal stroomlijnen van productieprocessen bezocht Marchena meermaals Toyota-fabrieken in Japan. ‘En dat perfectionisme gaat verder dan alleen het constante verbeteren van de productietijd. Ze kijken bijvoorbeeld ook naar ergonomische aspecten. Ze hebben onder meer de volledige strike-zone van hun arbeiders bestudeerd. Hoe staat iemand achter de lopende band? Kloppen alle bewegingen die hij maakt? Hoe ver strekt hij zijn armen? Kan hij overal bij? En vooral: hoe lang houdt hij dat vol voor hij pauze moet nemen?’

Problemen door razendsnelle expansie

Volgens Marchena hebben de grote problemen van Toyota vooral te maken met de razendsnelle expansie in het buitenland van de afgelopen jaren. René Seyger, consultant automotive bij adviesbureau Roland Berger voegt toe "Ze zijn te snel gegroeid. De modellen volgen elkaar steeds sneller op. Daardoor is er korter de tijd om alles te testen. In die moordende jacht op marktaandeel zijn ze in sommige gevallen waarschijnlijk gewoon te snel op de markt gekomen. Vroeger werden de nieuwste technische snufjes eerst in Japan op de markt gebracht en uitgetest, maar nu gebeurt alles meteen wereldwijd".

De cijfers lijken Marchena en Seyger gelijk te geven. In 2000 produceerde Toyota nog 5,2 miljoen auto’s; vorig jaar had het bedrijf de capaciteit om er tien miljoen te maken. In tien jaar zijn er wereldwijd zeventien Toyota-fabrieken bijgekomen. Of, zoals een auto-expert in het Amerikaanse blad Time stelde: ‘In amper tien jaar heeft Toyota zijn capaciteit uitgebreid met ongeveer de grootte van het totale Chrysler-concern. En dat allemaal om de grootste autobouwer ter wereld te worden.’

En dan is er nog het modulair bouwen. Seyger: ‘Enorm veel onderdelen worden in tegenstelling tot vroeger in bijna alle modellen gebruikt. Dus als er dan iets fout gaat, gaat het ook meteen goed fout en kun je meteen miljoenen auto’s terugroepen.’ Dat Toyota nu, na glijdende vloermatjes en defecte gaspedalen, plotseling in Amerika ook met haperende stuurbekrachtigingen naar buiten komt, verbaast Seyger niets. ‘Ze liggen nu op de rekbank. Dan kan je maar beter meteen alles naar buiten brengen dat ook maar enigszins niet klopt. Dat is beter dan over een half jaar, wanneer de storm misschien een beetje geluwd is, weer met slecht nieuws te komen.’

Nieuws

Meer nieuws over