Roland Berger: banken moeten focussen op klant

23 november 2009 Beursduivel.be

Europese banken moeten de klant weer centraal gaan stellen. De consument kan door de bomen het bos niet meer zien, omdat steeds meer producten worden aangeboden die slechts marginaal van elkaar verschillen in kenmerken en tarieven. Dat blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants.

Volgens de onderzoekers komt een gebrek aan verscheidenheid tussen de producten door een tekort aan kennis over de klanten. Producten zijn voor iedereen beschikbaar en worden als het ware gemeengoed, zo stellen ze.

Dit wordt gevoed door de toename van nieuwkomers, veranderingen in regulering en de strijd om tarieven en rentes. ‘Het wordt echter ook gedreven door een gebrek aan innovatie, niet zo zeer in producten maar in de manier waarop banken omgaan met hun klanten’, zo voegt Roland Berger daaraan toe.

In de toekomst zal het succes van banken, zo blijkt uit het rapport, voortkomen uit het personaliseren van diensten, zoals het concept mini-banks waarbij bankmedewerkers bankzaken op locatie regelen.

Opkomende markten

Verder blijkt overigens dat opkomende markten steeds meer op bestaande markten gaan lijken. ‘Uiteraard blijven er nog steeds verschillen in groei, maar we zien steeds meer gelijkenissen in bijvoorbeeld productmix, branchedichtheid en kosteninkomen ratio. De beste voorbeelden uit de industrie worden steeds sneller toegepast’, aldus Tijo Collot d'Escury, managing partner van Roland Berger Nederland.

Nieuws

Meer nieuws over