Roland Berger: Aziaten domineren chemische industrie

22 november 2011 Consultancy.nl

De omzet van de wereldwijde chemische industrie zal over 20 jaar verdubbeld zijn. De groei vlakt echter wel af, waardoor de winstmarges ernstig onder druk komen te staan. De komende jaren zullen dan ook gedomineerd worden door een strijd om marktaandeel, één die met name zal worden uitgevochten in Azië. Met directe toegang tot de groeiende Aziatische markt staan de Oosterse chemiebedrijven op 1-0 voorsprong op haar Westerse concurrenten. Dit blijkt uit de studie ‘Chemicals 2030’ van Roland Berger Strategy Consultants.

Om te overleven en winstgevendheid te waarborgen dienen chemiebedrijven focus aan te brengen en een primair businessmodel aan te nemen. Roland Berger identificeert drie verschillende modellen die kunnen bijdragen aan het vergroten van het marktaandeel.

Groei is zeker, winst nog niet
Een verschuivende vraag naar het Oosten, nieuwe concurrentie en innovatie versterken de groei in de chemische industrie. Duurzaamheid, nieuwe business modellen en de mate van toegang tot grondstoffen bepalen echter de winstgevendheid van de individuele bedrijven in deze industrie. Groei is één ding, een aandeel verkrijgen in de markt en de winsten is een ander verhaal. En de winstmarges van chemiebedrijven verschillen op dit moment enorm. Dit gaat van 25 procent voor de best performers naar praktisch nul procent voor andere spelers. “In de strijd die in de komende twintig jaar zal uitbarsten, wordt het kaf van het koren gescheiden,” aldus Alexander Belderok, partner bij Roland Berger in Nederland.

Go east
De strijd om nieuwe klanten zal grotendeels worden aangegaan in Azië, de belangrijkste groeimarkt voor de chemische industrie. Dit continent zal Europa en Noord-Amerika in de komende jaren voorbij gaan als grootste chemische markt. Het strategisch adviesbureau verwacht daar een groei van 5-7% per jaar, terwijl de groei van de gehele industrie in de laatste 10 jaar niet boven 5% per jaar is geweest. “Waar het voor Aziatische chemiebedrijven relatief makkelijk is een technologie aan te kopen in het Westen en uit te zetten in hun eigen markt, is het voor Westerse chemiebedrijven een stuk lastiger toegang te krijgen tot de lokale Oosterse markt om hun eigen technologie verkopen. Door de voorsprong van deze Aziatische bedrijven zijn zij aantrekkelijker voor private equity bedrijven, waardoor zij mogelijk een nog grotere slagkracht krijgen. Des te meer reden voor Westerse bedrijven om nu focus aan te brengen en met een sterker profiel de strijd om winst aan te gaan,” aldus Jan-Pieter Ebben, project manager bij Roland Berger.

Business modellen veranderen
In de afgelopen decennia was te zien dat bedrijven in basischemie met toegang tot grondstoffen hogere marges realiseerden dan bedrijven met focus op efficiëntie en lagere kosten. In de komende jaren zal de aandacht verschuiven naar de basischemische producten, zoals plastics. Roland Berger identificeert drie bedrijfsmodellen waar chemiebedrijven in deze markten op in kunnen zetten om een zo groot mogelijk marktaandeel te veroveren. Zo kunnen ze zich richten op toegang tot branded markets (1), waarin bedrijven focussen op een grote loyale klantenmarkt. Hierin staan de behoefte van de klant en de marketingmogelijkheden van een product centraal, vergelijkbaar met de recente aankondiging van AkzoNobel dat zij alle verven wereldwijd onder een merkenstrategie gaat brengen. Ook koplopers in producttechnologie (2) maken kans op een groot marktaandeel. Hier hebben bedrijven een leidende positie in een unieke technologie. Het Braziliaanse Braskem publiceerde onlangs dat het al 10% van haar omzet realiseert uit milieuvriendelijke, groene plastics. Bedrijven die voorop lopen in applicaties (3) strijden ook mee om de winst. Zij weten een platform van een bepaalde sector uit te bouwen naar en toegankelijk te maken voor een andere sector. Zo heeft DSM bijvoorbeeld de supervezel Dynema die wordt ingezet voor kogelvrije vesten, maar inmiddels ook voor onder andere visnetten.

Ebben: “De strijd om het marktaandeel is voorlopig nog niet gestreden. Het is echter wel zaak dat chemie bedrijven voldoende vooruit kijken. Vijf jaar is niet genoeg. Het zijn de komende twintig jaar die cruciaal zullen zijn.”

Over de chemische industrie
De markt voor de chemische industrie nam een duikvlucht in 2009 toen de crisis zich aandiende; de omzet daalde met 20%. In 2010 daarentegen was het verlies grotendeels hersteld en in 2011 heeft de groei doorgezet. “Factoren die een rol spelen bij de constante vraag voor deze industrie zoals groei van de populatie, toenemende welvaart en de voortdurende vervanging van fossiele brandstoffen, zullen ook op de lange termijn zorgen voor groei. In 2010 maakte de wereldwijde chemische industrie een omzet van 2 biljoen. Met 43% had Azië een gelijke omzet als Europa en Noord-Amerika bij elkaar," volgens Belderok.

Over het onderzoek
In de “Chemicals 2030” studie biedt Roland Berger Strategy Consultants een vooruitzicht op de trends in de chemische industrie. Hierbij richt het strategisch adviesbureau zich op de veranderende vragen en strategieën om de strijd aan te gaan met concurrenten die bepalend zijn voor toekomstige groei en winstmarges. Ieder jaar werken meer dan 85 experts bij Roland Berger aan meer dan 100 projecten in de chemie sector. Deze studie is gerealiseerd in nauwe samenwerking met de academische- en businesspartners van Roland Berger. Zie ook www.rolandberger.com/chemicals2030.

Nieuws

Meer nieuws over