Roland Berger: autobranche blijft in zwaar weer

29 december 2009 BN DeStem

De Europese autosector is nog lang niet uit de problemen

Veel Nederlandse dealers zullen na het rampjaar 2009 alsnog het loodje leggen. Onderdelenleveranciers zitten in de gevarenzone en gaan kopje onder in 2010.

Dat stelt partner René Seyger van Roland Berger, het Europese adviesbureau dat bestuurders van grote ondernemingen (waaronder autofabrieken) begeleidt bij het formuleren van hun strategie. Van de broodnodige sluiting van autofabrieken komt volgend jaar nog niet veel terecht, verwacht hij. De fabrikanten hebben er het geld niet voor.

Hoewel het dieptepunt van de economische recessie achter ons ligt, heeft de autosector nog geen zicht op herstel. Werden in Europa in 2007 zestien miljoen auto's verkocht, dit jaar komt dat op zo'n 14,4 miljoen. Dankzij de sloopregelingen zakten de verkopen niet verder weg. In 2010 zal de markt nog iets krimpen, aldus Seyger.

Faillissementen van autofabrikanten verwacht hij niet meer. Zorgelijk is de situatie van de toeleveranciers. "De Duitse merken hebben dit jaar al anderhalf miljard euro subsidie gegeven om hun leveranciers overeind te houden. Dat geld moet worden terugbetaald." Autofabrieken kunnen door gebrek aan onderdelen stilvallen als leveranciers failliet gaan. De adviseur van  Roland Berger verwacht een golf aan fusies en overnames onder de toeleveranciers. "Die zullen de krachten verder bundelen om weerwerk te bieden aan de automerken." Voor Nederlandse dealers gaat de uitputtingslag verder.

Nieuws

Meer nieuws over