PwC: 5 overname tips voor kopende bedrijven

12 maart 2012 Consultancy.nl

De helft van de fusies en overnames die West-Europese en Amerikaanse bedrijven doen in opkomende markten stranden. De reden? Volgens PwC adviseurs heeft het vooral te maken met een gebrekkige voorbereiding. Dat stelt PwC in haar rapport 'Fusies en Overnames in Opkomende Markten’. Het rapport bestaat uit 20 diepteinterviews met dealmakers en een analyse van de succesfactoren bij 200 fusie- en overnametrajecten in opkomende economieën.

Belangrijkste redenen zijn dat bedrijven zich oncomfortabel voelen bij de lokale waardering van de overnamekandidaat. Daarnaast zijn kopende partijen ook vaak terughoudend door o.a. de kans op overheidsbemoeienis, een gebrek aan transparante financiële informatie of dat wet- en regelgeving onvoldoende wordt nageleefd door de overnamepartner.

Lees ook het bericht: PwC: helft fusies en overnames stranden na de due diligence fase

Download het rapport Fusies en Overnames in Opkomende Markten

Oscar Kinders, hoofd van PwC’s Transactions Group: “De kans dat je als onderneming een slechte deal aangaat in een opkomende markt is veel groter dan in traditionele markten. Maar het verschil hoeft niet zo groot te zijn als het op dit moment is. Door goed voorbereid een markt te betreden kun je als bedrijf de kans op een slechte deal substantieel verkleinen en de kans vergroten om het maximale uit de transactie te halen". PwC doet in haar rapport vijf aanbevelingen die bedrijven helpen aan de ‘goede kant van de streep’ te eindigen:

1. Ontwikkel vooraf een strategie voor het doen van overnames in opkomende markten. Wacht niet totdat er een deal ‘langskomt’. Volg ontwikkelingen in deze markten en de belangrijkste spelers op de voet, inclusief potentiële nieuwe concurrenten.

2. Kies duidelijk in welke opkomende markten u actief wilt zijn. Met name het midden- en kleinbedrijf kan de meeste synergie realiseren via eerst één strategische ‘platform’ overname, om van daaruit te groeien via kleinere acquisities.

3. Zorg dat u lokaal aanwezig bent. Zo kunt u de verschillende stakeholders waaronder potentiële partners en overheden spreken, kunt u beter richting geven aan de due diligence en het marktpotentieel begrijpen om een juiste waardering te maken.

4. Zorg dat u de juiste mensen kiest. Uiteindelijk bepaalt dit of een deal succesvol zal zijn of niet. Dit geldt zowel voor de keuze van externe adviseurs als van de eigen mensen die uiteindelijk een succes van de fusie of overname moeten maken.

5. Tot slot: ontwikkel ‘best practices’ bij het doen van deals in opkomende markten en wees hierin creatief. Een traditionele, West-Europese, aanpak voor het doen van deals in opkomende markten volstaat vaak niet. Denk hierbij aan zaken als: additionele due diligence op het gebied van corporate governance, marktpraktijken en politieke risico's, het gebruik van optieanalyse bij waarderingen en aan earn-outs of minderheidsbelangen.

Nieuws

Meer nieuws over